torsdag 17 september 2009

Bli din egen Gutenberg

Jag har i ett tidigare inlägg tagit upp det här med Googles enorma projekt att sno till sig rättigheterna till miljontals (äldre) böcker. För att sedan kunna sprida och sälja dem på olika sätt. Jag skrev också om hur tråkiga e-böcker är i jämförelse med en riktigt inbunden bok. Nu har man kommit fram till ett mellan ting: Espresso Book Machine. Den trycker och binder kanske inga Hedbergband, men för 100 000 us dollar, så får du en maskin som kan trycka och binda en 300-sidors pocket bok i gråskaletryck, med pärmar i färgtryck, på ca 4 minuter till en materialkostnad på ca 3 US dollar.

Google har gjort ett samarbetsavtal med On Demand Books som gör det möjligt att komma åt de ca 2 miljoner böcker som inte längre skyddas av copyright utan är public domain på grund av ålder.

Så du kan plocka fram t.ex. Om Arternas uppkomst av Charles Darwin och på 4 minuter få den utskriven till en låg kostnad. Alternativet är att försöka hitta ett orginal på ett antikvariat för några hundratusen kronor, eller något nytryck, samtliga garanterat dyrare.

Intressant, men får en bibliofil som mig att gråta blod när jag inser att privata bibliotek i framtiden kommer bestå av böcker som alla ser ut så här:

Och är de sedan dessutom översatta med hjälp av Google translate, så blir det riktigt härligt.

Artiklar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, DN3, DN4, Wired,

1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt bra blogg! Jag håller alla mina två tummar för dig!

/ Cim