söndag 6 september 2009

Vacker konst

Rasbiologiskt

Vissa tycks anse att man inte ska uttala sig om vad som är konst eller vad bra konst är om man inte är utbildad i ämnet. En utbildning som man i princip bara kan få på Konstfack.
Jag har därför endast litet nyfiket och på avstånd följt debatten kring figurativ konst som drivits av Johan Lundberg på Axess-bloggen.

Om jag försöker mig på att på mitt naiva lekmannamässiga sätt förklara vad bataljen rör så tycks det vara kring frågan om figurativ konst (det som vi som inte tillhör kultureliten skulle kalla för vacker konst och konst gjort med bra teknik och hantverk) mobbats av modernister och postmodernister (dvs konst av typen "Sprängt skithus i solsken", "en påse nötter" eller konstverk av Anna Odell).

Igår visades på Axess-TV en debatt från Edsviks konsthall kring just den här frågan. Medverkande var:
Jessica Kempe, konstkritiker på Dagens Nyheter
Gunnar Larsson – konstnär och lärare på Konstfack
Anna Brodow – konstkritiker på Svenska Dagbladet
Peter Luthersson - chef för bokförlaget Atlantis
Sanna Tomac – lärare vid Ateljé Stockholm
Stig Larsson – författare
Mats Wiklund - moderator

Tyvärr var debatten alldeles för kort för att riktigt komma igång som debatt. Men den var ändå tillräckligt lång för att man snabbt inser vari åtminstone en del av problemet ligger.

Jessica Kempe började med att förneka att det fanns något uteslutande av figurativ konst. Den figurativa konsten är allerstädes närvarande och i högsta grad levande och hon förstod inte alls hur den kunde uppfattas som åsidosatt eller nedvärderad. För att i nästa andetag hävda att den figurativa konstens ideologi var den nazistiska rasbiologin. Att diskutera konsten som sådan, utan att fördenskull lägga in ideologier i allt, tycktes inte vara ett gångbart alternativ för Kempe. Kempes argument tycks inte bara absurt, utan syftar till att snabbt utesluta varje kritiker inte genom argumentation utan genom mistänkliggörande och otillräkneliggörande.

Alltså, tycker du om vacker figurativ konst följer du en nazistisk tradition, medan gillar du modernism och postmodernism är din grundideologi någon sorts summa av all mänsklig godhet och demokrati. Återigen har en potentiellt intressant debatt kvävts i ett tidigt stadium därför att hänsyn måste tas till en ideologisk höger-vänsterskala.

Att lyssna till framförallt Gunnar Larsson, men även Peter Luthersson och för all del Stig Larsson, var dock mycket mer givande.

Att jag som bloggare och kritisk till Anna Odells beteende har ju satt mig redan tidigare i kategorien "konsthatare" av Konstfackskramarna. Skulle jag nu dessutom dra till med att jag gillar vackra tavlor så blir jag väl en konsthatare som för en rasbiologisk tradition vidare.

Tänk vad mycket nytt man kan lära sig med bara lite nyfikenhet i bagaget.

Debatten som jag kan rekommendera, visas i repris på onsdag 9/9 23.00 på Axess - TV.

Artiklar: DN1, DN2, SvD1, SvD2, Expr1, Expr2, UNT, SSvD
Bloggare: 1, 2, 3, 4, 5

1 kommentar:

Camilla sa...

Jaha, då var man nazist också! Jag förstår iaf inte att kan vara konst att bete sig som en psykiskt sjuk människa...