tisdag 22 september 2009

Sociala medier


En tonårsgrabb som sitter och purrsurfar halva nätterna är ett övergående tonårsproblem, en grupp tonårsgrabbar som spelar dataspel nätterna igenom eller spelar bort sina egna och andras besparingar på internetpoker är ett problem. Men för att en tonårstjej ska ha problem så räcker det med att de sitter framför datorn. Märkligt?

Sofia Mirjamsdotter tar upp i sin krönika, just problemen nya sociala medier och hur mycket tid de kan ta i anspråk från en person (ung som gammal, kvinna som man). Men att det nog inte är mediet i sig som är problemet. Om det överhuvudtaget är ett problem.

Att nätet blivit så mycket mer lättanvänt och tillgängligt ser jag snarare som ett steg framåt när det gäller demokrati och jämställdhet. Jag kom själv ihåg de första timmarna som fick en att fastna för IRC, PINE, TIN och alla andra program vars namn var en förkortning. Och som var föregångare till MSN, Usenet, email, m.m. Skillnaden mot idag var främst att de man stötte på var oftast en snubbe i 30-årsåldern som arbetade med datorer. Kvinnor var sällsynta, vilket också reflekterades i urvalet av diskussionsämnen.

Nej, den tidens sociala medier var mer att likna vid ufo-spaning. Man skickade ut ett meddelande i rymden och möjligen fick man något svar, och nästan alltid från något annat ufo.

Idag är medierna mer att likna vid ett jättestort elektroniskt mingelparty, där man kan lufsa omkring i timmar och knyta nya och gamla kontakter. Och visst är det väl då lättare att fastna. Men skadligt, nä knappast.

Artiklar: DailyMail, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, AB7, AB8, Metro1, SvD1,
Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

2 kommentarer:

snowflake sa...

Vet du att det finns 88 David Gottlieb på Facebook? Vet du vem som är du? Det vet inte jag.
Det finns bara tre av mig, minsann. Visste inte att jag hade så ovanligt namn, själv är jag ju van...

David sa...

Fast i Sverige tror jag mig vara ett unikum. De flesta Gottlibbar i världen är amerikaner (ättlingar till utvandrade judar framförallt från tyskland, danmark, polen och ryssland). Dock inte jag som tillhör en släkt från tyskland och danmark, sedemera invandrad till Sverige.
Däremot så hittade jag bara en av dig. Vit, lurvig och med 254 fans. Inte så dåligt. :-)