torsdag 24 september 2009

Kolonial härskarteknik? eller bara lite fredagsmys

De e' klart asiatiska ungar ska ha rätt till fredagsmys!

Äntligen fredag och tanken är att hela svenska folket ska laga till något extra smarrigt till familjen. Och av gammal tradition är den främsta kvalitetsstämpeln för mat, den att den är svensk och det gäller då särskilt kött.

Att 27 år gammalt konserverat kött ändå lyckats komma upp till ytan kan tyckas lite märkligt. Bara tanken på mat som är så gammal får det att vända sig i magen på en. Men så gör man också allt för att inte längre kalla det för mat. Fast jag tycker nog att beteckningen livsmedel knappast är någon särskilt välgenomtänkt förklädnad. Att man dessutom inte får sälja den som människoföda inom EU utan endast som djurfoder är väl en av de mest amatörmässiga "cover-ups" jag hört på länge. Kanske kan vi få vårt eget Galna-Svensksjukan-drama.

Alltså, 27 år gammalt kött, som i och för sig sägs vara fritt från bakterier men i olika stadier av nedbrytning kan helt lagligt säljas som mat åt människor utanför EU. Med all respekt, men vad fan är det för människosyn egentligen?

Artiklar: SvKött1, SvKött2, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, DN1, Expr1, Svd1, SvD2, sSVD1,

Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5

5 kommentarer:

profanum_vulgus sa...

Allt kött är i olika stadier av nedbrytning, att man hänger köttet är för att föruttnelsen ska få komma igång innan man äter det.

Helkonserver håller dock hur länge som helst och går att äta hundra år efter att de tillverkades om man vill, eller två hundra år för den delen. De drabbas enbart av sönderfall och ruttnar inte på något sätt.

Att köttet inte fick säljas i EU berodde på konkurrenslagstiftning.

Johan Hedin sa...

För 10-15 år sedan, när maten såldes av Sverige, var den väl fullt ätlig, eller?
Då var inte heller Polen medlemmar av EU - så om du skal driva det koloniala spåret vidare borde du kanske byta bild till polska barn

Anonym sa...

Jag håller med dig. Det är ju helt vidrigt! Vad fan är det för äcklig människosyn, och hur kan det vara tillåtet att sälja ruttet kött? Jag förstår inte. Vart går pengarna de fick på den affären? Jag vill veta mer.

Mvh, Bea

David sa...

Profanum_vulgus,
tack för din kommentar. Jag vet inte om jag trots fakta skulle vara mer villig att äta 23 år gammalt kött. Inte heller att det är konkurrenslagstiftningen som hindrade försäljning inom EU gör saken bättre, även om det kanske moraliskt låter bättre.

Nej, så oavsett att det må vara både lagligt och ofarligt så avstår jag.

Mitt inlägg var snarare tänkt som ett uttryck för äckel, än för "härskningstekniken".


Om en restaurang i sin meny skulle skriva att köttet jag tänker mig köpa till min fredagsmiddag är gjort på 23 år gammal helkonserv, så skulle jag nog välja annan restaurang.

David sa...

Den lilla udden av satir som jag trodde skulle lysa igenom tycks inte ha fångats upp.
Jag trodde någon skulle nappa på för-härskar, förhärskning- härsket tekniken.
Kort sakt, oavsett om det är lagligt och hälsosamt, så är det äckligt med 27 år gammalt kött på burk som säljs oavsett om det säljs till asiater eller polacker eller tvingas ner i strupen på svenska hemvärnssoldater.

Sen kan jag inte svara för att det kan finnas någon som har en annan definition av fredags mys, men kött på burk faller inte i den kategorin hos mig.