onsdag 30 september 2009

Drömmen om vinsten

Dagens Industri skriver om lottomiljonärerna och deras försvinnande miljoner. För många en dröm som går i kras.

När de fått vad som ser ut som obegränsat med pengar, så har de gått till droger, nya spel och spelskulder, stämningar och ett ganska hemskt liv.

Evelyn Adams vann 5.4 miljoner dollar i mitten av 1980-talet. Tyvärr i kombination med svårigheter att säga nej. Hon bor idag i en trailer park.

William Bud Post vann 16.2 miljoner dollar, hans ex stämde honom på pengar och hans bror anlitade en yrkesmördare så att arvet skulle falla ut (på honom då förstås).

Suzanne Mullins vann 4.2 miljoner dollar 1993. Pengarna skulle betalas ut månadsvis istället för en klumpsumma. Något som dock inte hindrade henne från att belåna allt hon ägde. Men när reglerna ändrades riktiga andel så slutade hon betala tillbaka på lånet och använde pengarna till att betala svärsonens sjukhusräkning. Idag är hon satt i skuld.

En annan man investerade sin dollarmiljon i bilindustrin, men har nu efter några glad år återgått.

Listan tycks kunna göras hur lång som helst, och även om det inte ger bevis, så är det åtminstone anekdotiskt visat att mycket pengar inte nödvändigtvis ger lycka och framgång.

Varför jag själv spelar på lotto ibland? Men det trodde jag väl hade framgått ganska väl efter allt jag skrivit på den här bloggen. Ingen är perfekt. Jag gör mycket som är mot bättre vetande och sunt förnuft. Jag till och med kritiserar starkt dem som inte använder det sunda förnuftet. Det brukar kallas hyckleri, men samtidigt så intalar jag mig om att det är en mildare form av sådan eftersom jag försöker hålla en viss nivå av sjukdomsinsikt levande.

Nej, det är nog mest värdet av drömmen. Värdet av drömmen av en lottovinst som är den viktiga. Drömmen om att kunna leva resten av sitt liv helt enligt sina egna krav och önskemål. Att det skulle fungera i verkligheten är väl inte så troligt. Men den dagen jag fixat den här sjukdomen och vunnit mina miljoner så ska jag ta itu med även den frågan Jag lovar att hålla er underrättade.

Förresten finns det ju även dem som kan jobba ihop sig till sin dröm. Tiger Woods såg jag nu har just jobbat ihop sin egen dollarmiljard.


2 kommentarer:

Camilla sa...

Jag skulle inte alls ha något emot att vinna en hel drös med pengar:-)
Jag tror att man faktiskt kan bli lite lyckligare med ett bankkonto som inte ligger på minus två veckor efter lönen!

David sa...

Kan det inte vara så att med en drös pengar så finns det ett antal bekymmer man kan bli av med. Alltså sådana som är knutna till just att man saknar pengar. Men utöver det så blir man inte lyckligare. Alltså, om jag har så pass mycket pengar att jag kan leva "normal" utan att behöva bekymra mig om pengar, så blir jag inte mer lycklig av mer pengar.

Nu är det väl så att för de allra flesta människor så att man har lite för lite och många av ens problem är just knutna till för lite pengar på kontot i slutet av månaden. Så, visst ett visst mått av lyckoökning kan väl uppnås med en lottovinst. Jag är till och med villig att helt frivilligt testa hypotesen.

Någon med en överbliven lottovinst som är intresserad av ett experiment?

/Davíd