tisdag 15 september 2009

Då gör vi ett nytt försök igen

Har varit nära gränsen till överdos idag tror jag. Jag har nog ätit för mycket, dvs mer än 2 knäckebrödsmackor. Och visst är det cancern som börjat växa igen. Men vid det här laget kan jag faktiskt påstå att jag börjat vänja mig. Jag hade planen klar för mig redan i lördags.

Nåväl, har proppat i mig Oxycontin, Oxynorm och dessutom lite Alvedon (mot min läkares vilja). Min kompis Håkan var på besök här idag. Han knarkar Oxycontin och Oxynorm precis som jag. Därför hörde jag med honom om han visste om man kunde ta Alvedon samtidigt. Oxycontin och Oxynorm är inte avsvällande vad jag vet. Och jag behöver svälla av. Håkan sa att hans läkare sagt att det är ingen idé att ta Oxycontin om man inte samtidigt tar Alvedon.

När jag senare pratade med min läkare i telefon så sa hon att man inte bör blanda medicinerna. Nåväl, jag fick så ont ett tag att jag tog en halv Alvedon tillsammans med de smärtstillande och då började de fungera igen.

Strategin är nu i alla fall som följer. Ixoten slutar jag med helt (jag kunde inte hitta en lagom dos som samtidigt kunde bevara mina blodvärden på en bra nivå och vara så hög att den höll tillbaka cancern. Idéerna börjar nu på allvar ta slut. Nu ska jag istället ta något som heter Certican.
Den är precis på gång att bli godkänd som läkemedel mot lymfom. Den har dock funnits mycket länge men använts som immunosuppressivt läkemedel i samband med transplantationer.

Dvs, den har använts för att minska personens immunförsvar och därmed risken för att kroppens immunförsvar ska stöta bort det transplanterade organet. Enligt min läkare har det även visat sig att den går särskilt hårt åt lymfomceller och även näringsförsörjningen till lymfomceller.

Jag kommer att ta 2 tabletter à 0.75 mg morgon och kväll. En något högre dos än transplantationspatienterna får. Det kommer att påverka mina blodvärden, men förhoppningsvis inte så mycket, och övriga biverkningar borde inte vara värre än för Ixoten, dvs ganska snälla. Även om det är relativt. (Fass: "Fatala infektioner och sepsis har rapporterats hos
patienter som behandlats med Certican", " Immunosuppressiva medel kan påverka vaccinationssvaret.").

Mycket vanliga biverkningar (mer än var 10e patient): Leukopeni, Hyperkolesterolemi, hyperlipidemi.

Vanliga biverkningar (var 10e till var 100e patient): Infektioner och sepsis, trombocytopeni, anemi, kuagulopati, hypertriglyceridemi, lunginflammation, buksmärta, diarré, illamående, pankreatit, kräkningar, akne, sårkomplikationer, urinvägsinfektion, ödem, smärta.

Så, det är ungefär som dagens mediciner ger sammantaget. Enda nyheten tror jag är pankreatit, som inte låter så himla kul.

Jag fick också en kallelse till vårdcentralen för att lämna prover inför ett besök 15 Oktober om min diabetes. Det känns inte lika aktuellt på något sätt. Jag vet inte än om jag ska ringa återbud, men det lutar väl åt det. Jag funderar på att säga åt dem att bara skicka in recepten så fixar jag resten själv. Med nya kortisonkurer är lär åndå sockret åka berg- och dalbana, och med hyperkolesterolemi, hyperlipidemi och hypertriglyceridemi, så lär de väl ändå bara föreslå att jag ska öka insulinet, börja banta och börja käka statiner. Men man kanske ska berätta för dem att jag har lymfom, även om det vore intressant att inte göra det för att se om de själva kommer på något.

Så, för att ta hand om den akuta svullnaderna och smärtan så bad jag också att få börja ta kortison. Min läkare föreslog Deltison, men jag sa att jag föredrog Betapred eftersom det är lättare att successivt minska på. Hon frågade om jag behövde recept men jag sa att jag hade Deltison, Prednisolon, Dexacortal och Betapred hemma, samt att jag hade kvar på de gamla recepten för Betapred. De har ju släppt apoteksmonopolet fritt nu, så där fick jag en idé om hur jag skulle kunna dryga ut den höga lönen jag får från försäkringskassan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bäste David. Känner inte dig men har ändå halkat in på din fina blogg. Som en gammal apotekare så vill jag bara kommentera dina läkemedel. Visst ska du äta Alvedon oxå! Man brukar grunda med 8 tabl dagligen eftersom det kan vara "morfinsparande" och ge ökad smärtlindring. Har du leverproblem så kan det hända att du har en annan maxdos förstås.. Så om möjligt maxdos Alvedon, Oxycontin kontinuerligt samt OxyNorm vid genombrottssmärta.. Jag önskar dig allt gott! Kram BIEL

Camilla sa...

Men det var en bra idé att sälja lite medikamenter...Kanke mala ner lite av varje och blanda med lite maskrosor och kalla det för "naturläkemedel";-) Hmm, måste se om inte det inte går att få Starta-Eget-Bidrag för den idén!

/Camilla

cromvik sa...

Hej David!
Hoppas att den nya medicinen har effekt. Oxycontin och Oxynorm brukar kombinera, Oxycontinet är långverkande och Oxynormet kortverkande. De flesta brukar ta Oxycontin regelbundet och sedan Oxynorm vid behov. De flesta patienterna tar Alvedon till detta. För att motverka förstoppning bör man ta Laxoberal/Cilaxoral om man tar Oxycontinpreparat.
För säkerhets skull hör med din läkare, om vad som gäller för dig men på Sahlgrenska brukar vi göra enligt ovan.

David sa...

Tack Biel, Camilla och Cromvik!
Strålande med så mycket information och goda råd.

Jag tar 40mg oxycontin på morgon och på kvällen, samt oxynorm 10mg "vid behov". Eftersom smärtan beror på svullna lymfkörtlar, så vill jag ha något som minskar svullnad också, det var därför jag frågade min läkare om Alvedon. Så det känns bra att höra från er att det nog är ok. Självklart ska man väl inte blanda alltför mycket själv,men jag tror mig kunna litegrann själv nu, och jag tror dessutom att min läkare var lite stressad.

Jag upptäckte ett problem med Laxoberal/Cilaxoral som gör att det inte fungerar särskilt bra på mig. En svullen lymfkörtel sitter så att den förtränger någon del av tarmen ganska högt upp. Så dels blir jag förstoppad dels blir jag mekaniskt förträngd. Och följaktligen får jag inte den laxativa retningen att få igång magen tillräckligt högt uppe. Så det enda som fungerat är stora doser av movicol.

Appropå levervärden så är väl de kanske inte de de allra bästa men de har inte triggat någon annan maxdos. Idealt vore nog Voltaren, och då Voltaren stolpiller, som jag tycker är det som fungerat bäst mot smärta och svullna lymfkörtlar i mage/njurtrakten. Men eftersom jag ligger så lågt i trombocyterna är det inget alternativ längre. Likaså är kortison inget alternativ i de fallen då jag måst göra en punktion/cellprov eftersom det förstör cellern för t.ex. ett Fishertest eller vad de nu heter. Nu vet jag att jag inte kommer behöva det, så det blir Alvedon ett par dagar samtidigt som jag drar igång kortisondosen. Så, det gäller att ha koll på medikamenterna och det är inte alltid så lätt.

/David

Anonym sa...

fy fan vad livet är orättvist! Men glöm inte bort att kämpa som du alltid gjort. Kram Alexandra

Anonym sa...

Du kan få lite mediciner av mig också.. och blommer finns överallt.. ringblommor är bra till sår.. och johannesört är lugnande..

Jag har så där en 15 medicinburkar som står uppradade i en låda.. allt från Alvedon över morfin och tramadol till betapred och de andra premedicinska tabletterna jag tar innan cyton...

Du tänker ju rätt... och det är bra om movicolet hjälper.. själv fixar jag det helst utan medicin.. men jag har lite laxoberal om det skulle köra ihop sig...

Kram i massor
Pysis...