torsdag 10 september 2009

Amerikanska Tullverket


Jag läser i Svenska Dagbladet att amerikanska tullverket har tagit sig rättigheten att kopiera resenärers datorer, mp3-spelare och mobiltelefoner. Någon brottsmisstanke behövs inte, utan dåden kan ske slumpmässigt

Alltså, om jag besöker USA, så har tullmyndigheten där rätt (givit sig rättigheten) att mot min vilja kopiera material från min hårddisk där jag har upphovsrätten och till och med äganderätten. Och inte nog med det de har dessutom tagit sig rätten att sprida informationen till andra myndigheter. Jag tycker mig känna igen det där från något annat håll. Hmm...

Google har tydligen också tagit sig rättigheter. Rättigheten att fritt kopiera all världens böcker. De som inte vill vara med måste meddela Google. De som säger ok får hela 60 Sek för att ge upp alla rättigheter till en bok. Tanken må låta fin, att scanna in alla böcker och göra dem tillgängliga på nätet. Men vill vi verkligen att ett kommersiellt amerikanskt bolag ska äga alla rättigheter till vårt kulturarv? Njae, jag tror nog att det finns andra organisationer som är mer lämpade. (Även för organisationer med visioner kan det gå fel, som t.ex. Cushing Academy).

Jag förstår inte varför inte Pirate Bay eller någon skulle kunna göra likadant. Kopiera alla spel, musik och filmer. Sen skickar man ett avtal till samtliga mediabolag och säger att om de inte vill bli av med sina rättigheter så måste de höra av sig. Övriga får en 50-lapp per film t.ex. Sen får mediabolagen köpa tillbaka rättigheterna från Pirate Bay när de vill ge ut någon box eller något.

Det må vara för många kurer av cytostatika eller att jag käkat för mycket smärtstillande men jag har svårt att se varför det ena skulle vara lagvidrigt men inte det andra.

Artiklar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, DN3, DN4, SSvD, Realtid,
Bloggar: 1, 2, 3

Inga kommentarer: