fredag 25 september 2009

Fredagskröninkan - Näthatet

Krama en näthatare

Sofia Mirjamsdotter (Mymlan) skriver i sin fredagskrönika om näthatet och deras ljustålighet. När det gäller vilken debatt och vilka kommentarer jag tillåter på min blogg så tror jag att jag kommer från ett litet annat håll. Jag är man, utan tidningsaknytning eller politisk/religiös anknytning. Och jag anser min blogg mer vara mitt vadagsrum än ett öppen demokratiskt forum för vissa politiker eller fördefinierade åsikter. Därför anser jag också Mymlan vara beundransvärd i sitt ställningstagande att "älska demokrati och tro på yttrandefriheten in absurdum". Jag vill tro på den men ännu inte släppa in vad som helst i debatten om jag kan förhindra det. Hyckleri? Njae, Ambivalens? absolut.

Alltså, släpper jag bara igenom åsikter som jag tycker är berättigade/befogade utifrån vad debatten kräver och behöver, bara igenom debattörer som antingen tycks ha fullgoda skäl för att vara anonyma eller sådana som i övrigt inte söker gömma sig.

Jag försöker dock att även moderera bort rena rättshaveristerna, dvs de som så starkt tror på sin sak att de anser sig förföljda av samhället och ett etablissemang av någon sort. Och då framförallt för att skydda dem. Jag vet inte vad mån de talar sanning eller i vad mån de är att betrakta som "sjuka" människor och därför bör skyddas från att hängas ut.

Som, sagt jag styr mer över vad som sägs i mitt vardagsrum än vad en yttrandefriehtslagstiftning tillåter i övrigt.

Så, de flesta kommentatörerna är självklart intelligenta, trevliga människor som vill debattera och har motsatta ståndpunkter. Annars vore det inte mycket till debatt och diskussion. Men sedan har man 04.30-kommentatorerna De som lämnar sina kommentarer 04,30 på torsdags-, lördags- eller söndagsmorgonen. Kommentatorn som tycks kommit hem direkt från festen, troligen reducerad av en intellektuellt mycket mer överlägsen date, sätter sig vid datorn för att skingra sina tankar och försöka hålla den överförfriskade kroppen upprätt, och avreagerar sig.

Om det i det här läget vore så att kommentatorn hade varit, nykter och intelligent, ja då, hade det troligen inte blivit någon kommentar (tyvärr), men istället blir det något som uttrycker frustration. Oavsett om ämnet gäller invandringen och den utlänningen som bor på hans grannes morsas gård, eller om det gäller det förträffliga i turk-mexikanska tulle-dulleörtens bevisligen anticancerogena verkan, eller scientologernas marsch mot världsherraväldet, så lyser det alltid igenom ett litet barns (och jag tror det ofta är en liten pojke) önskan om "att ja vill åsså ha en blogg", "-ja vill osså synas lite".

Så, min kommentar till alla dessa, är förstås "Skaffa en egen blogg och vädra dina åsikter. Gör det gärna anonymt om du inte vågar stå för dina åsikter öppet. Men tro inte att andra med nödvändighet måste låna ut plats till dig.

Och för alla er andra önskar jag en riktigt skön helg. Lördag morgonens blå himmel bådar gott för helgen.

Inga kommentarer: