Visar inlägg med etikett ComHem. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ComHem. Visa alla inlägg

onsdag 6 maj 2009

Koma Hem

Jag har i tidigare inlägg beskrivit hur jag hakat upp mig på ComHems namn.

Men efter gårdagens lansering av Comhems nya tjänst så förstår jag att namnet bör bytas till just KomaHem.

KomaHem det medvetslösa hemmet: varken TV, telefoni eller internet.

Och bäst av allt är som vanligt kundtjänsten som bara kan nås via telefon eller internet.

Intressant är också Sport-Expressens syn på det hela. Varför just när Manchester United gör två mål i Champions League mot Arsenal (stora intresseklubben noterar) och samtidigt som den "högdramatiska upplösningen i den sjunde (7:e!) SM-finalen i basket mellan Solna och Sundsvall (ok här känner jag kanske viss empati, särskilt med Solna-bor)?

Så, vilken ersättning får kunderna. Jo, gratis fjollbollssändningar hela onsdag-kvällen (jag får nog leta fram några Primperan stolpiller).

Artiklar: AB1, DN1, DN2, Expr1, SvD, Resume, SvD2
Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

tisdag 14 april 2009

DumiDum


Imorse när jag klivit upp märkte jag till min fasa att varken TV eller internet fungerade. Jag ringde till kundtjänst på ComHem. Kundtjänsten på ComHem har en oändlig massa valmöjligheter av typen: Vill du utöka ditt utbud tryck 1 för att komma direkt till en person, vill du felanmäla, tryck in ditt kundnr, ditt problem, din skostorlek, medeltemperaturen i övre norrland för att gå vidare till service menyn och dess 147 nya valmöjligheter. Skulle man under tiden ni väntar, införa en ny teknologi eller om ni avlider under tiden, så ber vi er att ringa igen.


Ja, eller nåt i den stilen. När man sedan väl kommer fram till helpdesken i Bastuträsk, så är det första de frågar efter, kundnumret, dvs det som jag redan knappat in för att det skulle gå så mycket fortare då (i praktiken kommer man ingenstans om man inte knappar in kundnumret).


Nu är det här ett sådant tillfälle som triggar en gnällgubbe som jag. Så, jag började ifrågasätta varför jag måste lämna kundnumret ännu en gång. Jag fick till svar att hon kunde inte se kundnumret, det kan bara huvudkontoret. Vad huvudkontoret, som jag aldrig tror jag varit i kontakt med, ska med mitt kundnummer vet jag inte. Särskilt som de redan tycks ha det eftersom det är ju de som skickar ut räkningen.


ComHem förresten. Com står väl för Communications, då borde det väl heta antingen ComHome eller KomHem, eller kanske ännu mer passande, DumiDum.


Ibland tycks tjänsteföretag framförallt i servicesektorn ha svårt att bestämma sig för att de ska jobba med service eller om de ska köra öststatsstuket, där kunden ska vara tacksam att överhuvudtaget få vara kund. De borde i alla fall byta Com till Kom oavsett vad det betyder.