söndag 13 september 2009

Skicka sportjournalisterna på Aftonbladet på kurs!

Jag tror att jag nu uppnåt veckans kvot över sportrelaterade inlägg, så jag ska låta detta vara det sista. Nästa blir matchresultatet från nästa veckas SM-Guldmatch.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men när jag söker på NFL på Aftonbladet, så får jag upp 440 träffar. Man skulle kunna tro att Aftonbladet är väl insatta i amerikansk fotboll och att man har mycket att skriva om NFL. Rubrikerna säger dock annat:

1. "Ska ge dem ett helvete" - Om NFLs förbud för spelarna att Twittra under match
2. "Legendaren hånas i NFL" - En "Hänt Extra"-typ av skvallerkärringsnyhet om Brett Favre och David Letterman
3. "Hölls fången av NFL-stjärna" - En porrskådis har uppgivit att hennes pojkvän som dessutom är NFL spelare misshandlat henne.
4. "NFL stjärna misstänks för misshandel" - Samma nyhet som föregående
5. NFL-Stjärna anklagad för våldtäkt
6. "Köpte pistol timmarna innan dådet". Om NFL-stjärnan Steve McNair som tros had dödats av sin flickvän.
7. "NFL-Stjärna körde ihjäl fotgängare".

Och så vidare. Antingen har den LO/(S)-styrda tidningen som policy att skriva ner allt amerikansk och då särskilt amerikansk fotboll eftersom det är så kommersiellt (till skillnad från vanlig fotboll och Ishockey). Eller så är deras sportjournalister helt okunniga om sporten och låter inhyrda "Hänt extra"-journalister hantera sporten. Något konstigt är det.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om hur alla NFL klubbarna arbetar aktivt med samhällsengagemang och att likaså för många spelare är det naturligt att ge tillbaka till det samhälle som stöttat dem. I det inlägget nämnde jag också att jag inte kunde se att mångmiljonären Zlatan hade gjort något liknande.

Men så hittade jag Zlatan Court. "Jag vill gärna ge tillbaka på något sätt. Det handlar inte om pengarna egentligen, utan om en känsla. Men alla ska vara välkomna att spela här, inte bara de som bor här omkring. Det känns som det här är det minsta jag kan göra", säger Zlatan. Jag kan nog inte annat än hålla med.

"Zlatans gåva till Rosengård", som betalats av det kommunala bostadsbolaget MKB och Skoföretaget Nike. Zlatan själv har betalat belysningen. Och för det får han och hans sponsor minst 5 artiklar i dagspressen och TV-tid i TV4 och SVT samt i sportradion, och inte att förglömma sitt namn skrivet över hela fotbollsplanen. Enligt en artikel från i våras tjänar Zlatan 430 000 kronor om dagen. Zlatan är säkerligen en jättebra förebild för ungarna i Rosengård, men jag tycker nog att han borde kunnat lättat på plånboken lite mer i det här sammanhanget.

Artiklar: AB1, SSvD1, SSvD2, Expressen1, HD1

Inga kommentarer: