lördag 4 juli 2009

Att offra trovärdigheten för lite uppmärksamhet

Efter att ha misslyckats med att driva en kommersiell blogg så försöker nu Alex Schulman bli kompis med den forna fienden. Detta gör han genom att hoppa på hela bloggosfären och konstatera att ”den svenska bloggosfären är rakt igenom ointressant och fullständigt betydelselös”. Jag håller inte med. Dessutom har andelen seriösa och duktiga bloggare ökat. Särskilt sedan Schulman lämnat scenen.

Det som dock gör mig ledsen, eftersom jag försöker bli en duktig bloggare är att jag fortfarande inte passar in i den Schulmanska mallen.

Så jag ska för söka bättra mig och skriva blogg inlägg som mer ligger i linje med all mänhetens bild av en blogg skribent så där för tänkte jag börja med att be skriva dagens out fitt:

I dag har ja själv klart mina svarta stöd strumpor (120 kronor paret från Apoteket), mina blåa tofflor, märkes lösa jeans samt ur tvättad Battistini skjorta från Dressman (lite retro, för modligen in köpta på slutet av 90-talet). Idag åt jag K-special med yoghurt och en kaffe latte sans lait till frukost. Tim spelar golf. Själv bloggar ja, duh.

Morgon dagens out fitt från Dressman (försökte hitta en bild som liknade mig, denna var det närmaste jag kunde komma).

Å enligt Schulman har ja nu med alla de komponenter ja behöver för att bli en stor blogg. Schulmans logik är ju dess utom helt klar, ba: ”den svenska bloggarenan består av en liten grupp unga tjejer. Dessa tjejer skriver om mode eller andra saker som är ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket, varför de allra flesta också väljer att avstå från att läsa dem.”

Alltså, de största bloggarna är unga tjejer som skriver om ointressanta saker och därför läser ”ingen” dem. Till skillnad från Schulmans blogg där det skrevs om intressanta saker som alla läste, och som sedan havererade ekonomiskt (till skillnad från de sär skrivande tonåringarnas bloggar som fortfarande tycks vara lönsamma).

Självklart finns det dåliga bloggar, liksom det finns dåliga papperstidningar, liksom det finns idioter till människor, omogna människor, människor som är ytliga, människor som kanske inte är så intelligenta, människor som kanske inte har så starka åsikter.

Så om man bara begränsar rättigheten att blogga till:

Män (eftersom intresset för mode är något mindre där), i säg 45-46 årsåldern, överviktiga och tunnhåriga för att vara representativa, självklart boende i Stockholmsområdet, eller ska vi säga Västerort, för där bor ju så många intelligenta människor. Och så måste de ha tagit politisk ställning, dock inte för något extremt parti på någon kant. Självklart talar vi om vit medelklass, fast lite multikulturell. Och så måste han ha något som gör honom speciell, t.ex. att han har blodcancer.

Så om vi bara gör denna lilla begränsning (säkerligen möjligt som ett appendix i FRA-lagen eller IPRED), då skulle vi kunna vara säkra på att den svenska bloggosfären blir den intressanta maktfaktor Alex Schulman saknar.

Fast vem skulle han då mobba?

Artiklar: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, Newsmill1, Newsmill2

Metro, Den här är särskilt intressent (från Badlands Hyena, som i sin tur fått tipset från B)

Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 , 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså.. typ. vilken snygg outfit du hade idag då.. för att inte snacka om frisyren... åh.. vilken frisör går du hos??? Alltså.. vill veta typ..
Själv kör jag med wilkingsson.. och rakningen gååå bara sååå bra.. typ...

Kjamiz på dig nu..
Pysis

David sa...

Frisör o frisör, det är mera lite möbelpolish och ett sämskskinn.
Kram
D

frktjatlund sa...

Jag gillar din out fitt. Speciellt stavningen.
Personligen är jag tilltalad av konspirationsteorier och när det gäller Schulman så brukar han ha skumma baktankar. Hur han egen blogg började leva sitt eget liv och äta upp honom t ex.