måndag 10 augusti 2009

Världsnyhet II - Överviktig dömd till diet i Länsrätten

Hunden på bilden är inte Totte och har inget med artikeln att göra.

I morse skrev jag om den stora nyheten om den stackars kastratkatten Kottes öde. Och vips fick jag en kommentar det här är allvarliga saker som man inte skämtar om och framförallt inte ska ställa sig på häradsbetäckare Kottes sida.
I dagens pappersvariant av DN (jo, jag köpte en sådan faktiskt. Men jag lovar att inte göra om det, åtminstone inte inom den närmaste tiden). Men där kunde jag läsa om nästa världsnyhet, den om hunden Totte. Totte är fet, så fet att han inte kan gå eller sitta. Därför har länsveterinären med polisens hjälp och med stöd i djurskyddslagen tagit den 12 åriga västgötaspetsen från dess ägare.

I juni fastställde länsstyrelsen att det var rätt att ta hand om 20-kiloshunden (som borde väga 5-8 kg). Hundägaren överklagade till Länsrätten och fick rätt. Nu har länsveterinären överklagat till kammarrätten.
Jag ser framemot att någon gång under nästa år få se hur våra skattepengar lett fram till att målet tas upp i EU-domstolen.

Det känns betryggande att våra domstolar har så mycket tid och resurser att även en överviktig hund kan få hela det rättsskydd som det lilla livet så behöver.

Inga kommentarer: