tisdag 4 augusti 2009

Kort status

(Short english version below)

Några av mina tidigare inlägg, framför allt om nättestamente och om min korta planeringshorisont kan ha misstolkats. Nättestamentesdiskussionen triggades av en en diskussion bland andra bloggare. Min planeringshorisont avgörs mer av hur lång tid framåt jag med säkerhet vet att jag kommer överleva, snarare än att det skulle ses som att det är den tid jag tror jag har kvar. Alltså, att jag bara planerar fram till slutet på september beror på att jag inte vet vad som kommer hända efter det och det är därför ingen idé att göra en massa planer som i så fall skulle kunna ta fokus från min när tid. Carpe Diem.

Jag var hos min läkare idag. Allt fungerar som det ska, förutom att vi behöver göra en smärre justering av min medicindos för att slippa ta benmärgsförstärkare och eventuell framtida transfusion av blodplättar. Eftersom Ixotenen verkar fungera bra, så ska vi prova att halvera dosen och se vad den gör för mina vita, plättar och röd blodkroppar. Jag behöver framförallt få upp de vita och blodplättarna och hålla dem uppe. Idag tar jag två tabletter om dagen. Min läkare säger sig ha patienter som tar en tablett i veckan och med det lyckas hålla sjukdomen stånd. Lever- och njurvärden var strålande. Och själv mår jag för jäkla bra just nu. Lite trött men det är helt självförvållat.

English Version

After seeing my haematologist today, we now know that my medicine is working. However, I will need to adjust the amount of Ixoten I am taking to ensure that my whites and platelets are sufficiently high and stays there. Now, they tend do slowly decrease, which means that I will need bloodtransfusions every second week, transfusion of platelets every 2-3 months, and take bone marrow supporting medicines every second week.
So, all in all, it looks very good. My doctor has another medicine as well, but we will wait with that until my current status changes. As long as it is working with Ixoteen everything is fine.

2 kommentarer:

MiaS sa...

Å så härligt att läsa att du mår för jäkla bra just nu! /Mia

Anonym sa...

Glad att du mår bra... och att du orkar att blogga.. och att värdena är bra.. i förhållande till hur de hade kunnat vara...

Kram i massor
Pysis