tisdag 25 augusti 2009

Svininfluensa


Det var först på YLE (svenska.yle.fi) som jag hittade en mer detaljerad beskrivning av riskgrupperna för svininfluensan. Jag kan väl säga att jag lätt platsar.

Så här säger de i alla fall:
"Speciellt tre grupper av människor riskerar att smittas av H1N1-viruset, eller svininfluensan, lättare än andra.Enligt Institutet för hälsa och välfärd (THL) är det följande tre människogrupper:

1) gravida kvinnor,
2) barn under 3 år,
3) personer med följande långvariga sjukdomar:
- personer med fortgående medicinering för någon hjärt- eller lungsjukdom eller för diabetes (ej lindrig blodtrycksjukdom);
- personer som lider av njursvikt eller kronisk insufficiens av levern, vilka försvagar immunförsvaret (t.ex. leukemi, lymfom, HIV-infektion);
- patienter som undergår en behandling som försvagar immunförsvaret;
- personer med en kronisk neurologisk sjukdom;
- personer med sjuklig övervikt (kroppsmasseindex över 40)"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hör också till den där gruppen som får influensavaccinen..
Sonen hör också dit... och maken blir då också.. för att han bor med mig.. och sonen.. så jag blir på något sätt glad att jag faktiskt är före kungen för en gångs skull...

Kram Pys

Camilla sa...

Är du under 13 eller gravid;-) Svårt att tro att jag är 30 med så töntig humor..fast jag är ju blond så det kanske förklarar det mesta?
/Camilla

Camilla sa...

1 och 3 sitter alldeles för tätt på tangentbordet tycker jag!

David sa...

Jag är framförallt gravid.
/D