tisdag 25 augusti 2009

Status

Foto: David Gottlieb. Klicka på bilden för större.

(Short English version below)

Det är alltid svårt att veta hur man ska lägga upp det. "Cancern är tillbaka" är inte sann, eftersom den aldrig varit borta. Men för att ta det hela från början. Eller rättare sagt från slutet. Det som gjort ont är lymfomet som vuxit. Jag var idag och gjorde en datortomografi. Mellan levern och bukspottkörteln sitter en förstorad lymfkörtel. Jag vet än inte hur stor den är och det är egentligen ointressant.

Vad allt detta betyder är kanske mer intressant. Det betyder inte någon katastrof eller att det är kört på något vis. Det som gjort att jag och min läkare inte fullt ut trott på lymfomet är att min allmäntillstånd är så pass bra och att jag inte har haft några andra lymfomsymptom (b-symptom: nattsvettningar, viktnedgång etc). Jag har samtidigt haft någon liten infektion i ena lungan, något som jag inte känt av eftersom jag varken haft feber eller andra besvär. Dock gick min sänka upp förra veckan till 65 för att nu gått ned igen. LD, cancermarkören, gick upp fram till i fredags men har nu sjunkit. Så, dels tycks det finnas en del lymfomceller som är mindre känsliga för Ixoten, och därmed satte igång att växa när jag halverade dosen.

Det intressanta är att de lymfnoder som jag tidigare haft problem med (halsen, svalget, bröstet) har minskat ännu mer. Alla mina andra värden ser bra ut (immunförsvar, trombocyter, och för HB fick jag en transfusion idag, så nu är även det ok).

Så vad gör vi nu lille du? Jag läggs in imorgon för en one-time-shot av cellgifter (för att smälla till den lymfnod som vuxit) och sedan ska jag få något mer att kombinera Ixoten tabletterna med.

Så, den plan b som jag tidigare nämnt om Ixoten inte skulle fungera kommer vi inte att ta till ännu. Så, jag ser det här mer som en liten grop i vägen. Jag är inte mer oroad nu än innan jag fick det här och det hoppas jag att ingen av er heller blir.

Så skulle jag vill passa på att tacka Helena för den fina boken och Kalle och alla andra för bidragen till min insamlingen, som nu är uppe i 20 000 Sek.

English Version

I have a lympnode between pancreas and my liver that has grown. And that is what has caused the pains I have had the last ten days. It is not a catastrophy in anyway. There are both pros and cons. All my blood counts are looking good at the moment. The lympnodes that I previously had problems with have actually decreased in size. The adjustments to my Ixoten dose seems to have triggered the growth (when I halfed the dose), and then last week when I increased it to 1.5 tablets, it seems to have had an impact on my LD values (indicator of cancer growth).

So, all in all I am not more worried now than before. I will go in to hospital tomorrow to get a chemo session (some stronger stuff to kick back the lymph node), but then I will have some additional medicin to combine with Ixoten and then we will have to go from there.
So, as I said, I am not too worried, so neither should you be.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja.. du fixar det här.. och som du säger.. det är en liten grop i vägen.. och den kör vi runt.. inte i..

Kram Pys

Julia Cromvik sa...

Hoppas att du får må bättre och slippa morfinet. Läser din blogg varje dag.

Vänliga hälsningar från Julia Cromvik.

helena sa...

Säger som Pysan, det kommer du att fixa.