fredag 14 augusti 2009

Blogg lönsammare än Spotify

Om du fick nästan 7000 i månaden för att dagligen beskriva din frukost och vad du har på dig, skulle du inte vara rätt nöjd?

Om det nu är sant om Blondinbella, journalisterna verkar inte ha gjort någon djupare analys. Vinst 113 000, Lönekostnader på 200 000, alltså bör man betrakta vinsten som 313 000. Att det dessutom är "första året" för företaget, så har intäkterna kommit in i slutet av det. Enligt Stefan Stenudd, de sista 4-5 månaderna, och då pratar vi kanske om en 12-månadersvinst på 700 000 - 800 000.

Men det finns väl knappast bättre historier för svenska tidningar att skriva om än då de får glädjen att döda en framgångssaga, särskilt en om en blogg.

Nu tycks dock Blondinbella och andra modebloggare få avsevärt bättre betalt "per klick" än vad låtskrivare får från Spotify. Kanske Magnus Uggla skulle börja blogga istället och lägga upp sina låtar där.

Lite kul är det också att Jonas Leijonhufvuds artikel i DN har fått 63 kommentarer. Blondinbellas svar i sin egen blogg, har fått 180 kommentarer. Jag antar att hon har fler läsare än Jonas Leijonhufvud.

Artiklar: DN1, DN2, DN3, Resume, DM, AB1, AB2, AB3, AB4, SvD1,
Bloggare: 1, 2, 3, 4, 5 , 6

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.. och jag är glad bara jag får en som går in på min blogg och ger mig en kommentar... :-)

Men på något sätt så har hon satt sig själv i den sitsen.. hon har sagt att hon tjänar mer än hon gör.. och jag kan tänka mig att nu är små flickorna som läser hennes blogg jätteledsna.. för de har blivit lurade av deras stora idol...

Kram Pys som bara har varit inne på blondinbellas blogg en enda gång...

Stefan Stenudd sa...

David, himla kul poäng med antalet kommentarer hos Jonas respektive Bella. Det säger en hel del, det.

ulrika sa...

nyss hittat din blogg - läser hellre bloggar om livet (och döden) - än om frukostar och dagens out-fit! borde kanske kika in på blondinbellas blogg innan jag uttalar mig mera - ha en så bra dag som det går!

David sa...

Pysan, jag är tacksam för alla dina kommentarer. Själv är jag lite dålig på kommentera.
Tror inte du missat något i Blondinbellas blogg.
kram
D

David sa...

Ulrika,
roligt att du hittat hit. Mina frukostar och outfittar hittar du nog sällan här, men annars tror jag man kan hitta det mesta.
/David