måndag 10 augusti 2009

14-åring kastrerad med våld

Jag vet inte om jag har brister i min empatiska förmåga eller vad det kan vara. Men vissa nyheter ger mig inte den förväntade aaaahh-men-tullenutte-då-vad-sorgligt-känslan som jag tror man är ute efter.

Dagens Nyheter skriver om en saudisk princessa som blir bestulen på juveler för 120 miljoner kronor från sitt hotellrum. Om jag var så äckligt rik att jag kunde bli bestulen på 120 miljoner skulle jag vara glad.

Eller att den sedan länge anorektiska Victoria Beckham är smal (vilket hon för övrigt har gemensamt med något hundratusental barn i Darfur, vilka dock inte har miljarder på banken för att åtgärda problemet).

Nej, det behövs mycket mer av hjärtenupenhet för att min empati ska gå igång. En sådan nyhet är, och i sammanhanget av omskärelse av småpojkar extra intressant, den om 14-åringen som med våld förs iväg och kastreras. Att nyheten inte nått rikspressen är förvånande.

14-åringen har levt i en trygg och ombonad familj i Sunnersta utanför Uppsala, där han kunnat leka helt fritt utan några problem. Men nu hade grannarna gaddat ihop sig efter att fler av deras små flickor blivit gravida med 14-åringen (misstänker man).

Det som gör mig mest upprörd är att man kan ta en 14-åring och med våld frånta honom en del av livets glädjeämnen. Mina tankar går till Katten Kotte (14) som numera går under namnet sNOwBalls.

Artiklar: DN1, UNT1, UNT2, AB1, AB2, Expr1,

2 kommentarer:

Illwill sa...

Antingen kört du likt Aftonbladet och försöker "sälja lösnummer" med lögner, eller så förstod du inte artikeln.

I vilket fall, inte direkt positivt för dig.

Jag gillar katter, har två just nu. Båda är kastrerade (med våld antar jag, då de själva inte fick uttala sig i ämnet). Det finns för många katter (och människor...) och det är rätt oansvarigt att låta en okastrerad hankatt kuta runt. Likt med människor är det mycket lättare att kastrera hanarna.

Om ni vill ha katt: kontakta ett katthem, de har antagligen fler än de klarar av att ta hand om. Även om ni vill ha kattungar (jag föredrar vuxna katter). Om ni har katt: kastrera den, snarast.

Men en omärkt, okastrerad hankatt som fångas in, kommer antagligen att kastreras, japp.

David sa...

Helt rätt, det är en "Aftonbladet-rubrik". Att grannar efter 14 år kommer på att nu måste vi med våld kastrera en katt tycker jag är märkligt. Och dels finner jag det oerhört komiskt att man kan ha en så stor diskussion i en stor morgontidning om en sådan liten obetydlig skitsak.

Sen tycker jag mycket om katter och tycker givetvis att de ska kastreras, dock redan vid ett års åldern. Jag förstår inte hur man ens kan ha en okastrerad hankatt i sitt hem, det måste lukta hemskt.