måndag 10 augusti 2009

Bloggmobbning


Det pågår just nu en diskussion om bloggmobbning. Mobbning är aldrig ok. Mobbning utgår från att man hånar någon som i någon aspekt är svagare.

De som oftast kommer upp som mobboffer i bloggvärlden är modebloggare. Och visst kan man ha aversion och synpunkter på den ytligheten som man ofta finner där. Samtidigt så finns det en stor grupp unga tjejer som tar efter och försöker göra bra bloggar. Vilket kanske också borde jämföras med vad tonårspojkar sysslar med framför datorn i timtal, och det är inte särskilt mycket skrivande där tror jag (jag menar givetvis datorspel och inget annat).

Men man kan kanske inte förvänta sig att en 16-årig tjej ska komma med djupanalyser av internationella modetrender skrivna på ett väl utvecklat språk (visst, det finns bloggare i kategorin som är klart äldre, men ännu inte mognat, vilket dock inte ändrar på faktumet att de unga tjejerna är i majoritet).

Jag själv har nog varit nära bloggmobbandet, framförallt när det gäller språket som jag helt enkelt finner fascinerande

Fast jag undrar egentligen om det är modebloggarna som drar det kortaste strået. Trots ett minst sagt ytligt ämne beskrivet på ofta lite barnsligt särskrivande språk med innovativ stavning och obefintlig interpunktion, så har dessa bloggare 10 000, 50 000 eller till och med 500 000 läsare i veckan, vilket knappt någon de professionella, språkligt begåvade och mogna bloggarna har. Och inte heller jag.

Bloggare: 1, 2, 3, 4, 5, 6

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä.. och inte jag heller.. fast jag har haft både dagen outfit och päls på min blogg.. :-)

Och jag pratar jämnt om mitt utseende.. och avsaknad av hår.. och ändå.. inte många besökare...

Kram Pys