fredag 7 augusti 2009

Att kissa grönt

Miljövänligt smycke. En alldeles egen gräsmatta.

Det har varit lite tunt med blogginlägg den här veckan. Men inspirationen har inte riktigt varit på topp och dessutom finns det annat i livet än bloggande. När man börjar må bättre, vilket inte ska förväxlas med att man är friskare, så inser man hur mycket tid och mentala resurser man lägger på sjukdomen.

Inspirationen i media tycks vara desto större, åtminstone för att fabricera nyheter. "Plötsligt händer det - historisk tidpunkt som kan förändra allt" skriver Aftonbladet. Det visar sig att en numerolog (dvs en som tror att Sudoko är något djupt religiöst), kommit på att klockan 12.34.56 den 7/8 2009 är en sifferkombination av särskild betydelse. Det får åtminstone mig att inse hur fattigt liv en del lever. Själv tror jag mer på att spå i kaffe. Efter att ha druckit den tionde koppen så förutspådde jag att jag dels skulle få tillbringa mer tid på toaletten och dels att jag skulle sova sämre. Och se, det stämde.

Annars har det väl mest varit miljöpartisten Samuelssons politikerhyckleri som varit mest på tapeten. Som vanligt kan en politiker inte göra en hel pudel, utan måste först slingra sig och tala om konspiration och skylla på media. Hennes partikamrater säger ett litet försynt fy, men lyckas vrida det till att det egentligen är regeringens fel. Eller så är det för att hon är kvinna som media och en förmodad allmänhet inte tycker att en miljöpartist ska sälja ut strandskyddet till någon förmögen lokal industriman.

Ibland är det svårt överhuvudtaget att förstå vad miljörörelsen vill och hur de ska få ihop en globalt klimatförbättringsarbete. Det är enkelt för oss i den industrialiserade världen som fått hålla på och skita ner i 100 år för att bygga upp vår välfärd. Men nu ska vi ställa krav på Kina och andra asiatiska länder, att de minsann inte ska få skita ner som vi gjort. Och inte heller ska varje kines ha bil får då blir ju klimatet sämre.

Men man ska sopsortera. Att knappast någon ifrågasätter att IKEA möblerar de flesta svenska hemmen med "engångsmöbler" av slit-och-släng kvalitet är lite märkligt. Eller bara ännu ett uttryck för vår selektiva miljömedvetenhet.

Lite kul är dock den här reklamfilmen. För er som inte behärskar portugisiska (vilket inte jag heller gör, men hoppas att den är vad den utger sig för att vara), så är budskapet i filmen att man ska kissa i duschen för att spara vatten. Jag ska erkänna att jag inte ens sopsorterar särskilt bra, så jag anser mig ännu inte uppnått det stadium av miljömedvetande att jag skulle vill ja följa deras råd.

Artiklar: AB1, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, SvD1, NP, Atlantic, Triplepundit,
Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Inga kommentarer: