måndag 11 maj 2009

Sjukhusutfordring

Matlåda enlidgt Sodexo

Jag har nog känt mig lite gnällig när jag ständigt klagat på sjukhusmaten. Både här på bloggen, men framförallt när jag ligger inlagd och numera vägrar äta Sodexo-mat. Man får dåligt samvete och tror att man betraktas som bortskämd eller otacksam.

Därför kändes det bra när Svenska Dagladet idag hade flera artiklar om Sodexo-maten. Man visar på 5 olika maträtter där flera av dem har 20 E-nummermärkta tillsatser, bland annat alla smakförstärkare som finns och alla förtjockningsmedel som finns. Och det värsta är att Sodexo försvarar sig med att det är ändå mindre än det som serveras i skolorna. Våra barn får alltså i sig maträtter med ännu mer kemikalier.

Artiklar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4
Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Matlådan som den ser ut i verkligheten (oexploderad)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du är med och driver kampen mot Sodexhos dåliga mat.

David sa...

Efter att ha gått ner 12 kg sedan i februari (till stor del pga Sodexo-maten), så har jag inga problem hacka på Sodexo.

Anonym sa...

Här hos Kostdoktorn kan du se några exempel på matportioner från Sodexho, t ex Pölsa!

http://www.kostdoktorn.se/mat-fran-sodexho#comments

Anonym sa...

David!
Du har väl skrivit på Camilla Sparrings matuppror? Vårdbiträdet i Dalarna som tröttnade på att se att de gamla inte åt upp maten!

www.camillasmatuppror.se