måndag 25 maj 2009

Antibiotika festen



Lite snuvig? Klart du ska ha lite antibiotika. En stor slatt av den bredaste storten. Klart ingen dött av lite extra antibiotika. Ta med lite hem till ungarna och hunden också.

Dagens Nyheter rapporterar om hur privatläkare vräker ur sig antibiotika på ett synnerligen ansvarslöst sätt och dessutom i strid med de nya riktlinjerna. Att övergödningen av antibiotika leder till att vi får multiresistenta bakterier tycks inte vara något som många oroar sig för. Och varför skulle de det, om inte ens läkarna bryr sig längre.

Nu får man väl bara hoppas att 9 av 10 läkare i en stickprovsundersökning inte alls är statistiskt representativt. Jag har själv fått antibiotika både mot diarré (skulle ut och flyga så doktorn tyckte synd om mig, trots att hon aldrig annars skulle skrivit ut antibiotika för det), eller patienten som jag träffade som fått 11 kurer utskrivna på ett år och numera har problem med immunförsvaret.

Artiklar: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SsD, SvD, DagensMedicin, NHHerald, SvD2

Bloggar: 1, 2, 3

1 kommentar:

helena sa...

Tänker ofta på det där. Mkt med tanke på att jag är allergisk mot penicillin och bara tål ytterst få antibiotikum. Lite skrämmande, faktiskt.
Jag måste oftast vänta tills bakterien försvinner av sig själv, o vid de tillfällena det står klart att antibiotikum måste sättas in, är jag alltid lika rädd för en anafylaktisk chock.