fredag 15 maj 2009

Cliffhangers


Dan Browns "Änglar och Demoner" har haft biopremiär. Recensionerna har varit minst sagt svala ("Tråkigt som i kyrkan", skriver Arbetarbladet). Regissören John Howard har dessutom vid något tillfälle sagt att man i den här filmen försökt att ta mer hänsyn till den kristna publiken för att inte stöta sig med dem.

Trots detta så har Benke-16 och hans Vatikanpolare försökt med alla till buds stående maktmedel att stoppa filmen. Som tur är är inte maktmedlen särskilt många. Man kan nästan dra parallellen med Mohammedteckningarna. Frågan är varför vi är så toleranta mot en påve som gör allt för att censurera böcker och filmer. Fast en person som ser sin tro så hotad av böcker som Da Vinci-koden och Harry Potter, måste nog vara rätt svag i sin tro.

När jag läste Da Vinci koden för en massa år sedan, så slog det mig vilken usel författare Dan Brown var. Ändå så kunde jag inte lägga ifrån mig boken. Möjligen insåg jag det då, men har sedan dess förträngt det (jag har mina ljusa stunder, men däremellan är det ett kompakt mörker).

Men det var i en intervju med Stellan Skarsgård, som för övrigt delar min syn på Dan Browns författarskap (dock med den stora skillnaden att han tackar ja till att spela med i filmen. Vilket jag inte skulle ha gjort. Bl.a. därför att jag inte är skådespelare). Men Stellan Skarsgård sa att Dan Browns böcker byggs upp av att varje kapitel avslutas med en "Cliffhanger".

Och det är klart att det är så det är. Fantastiskt att man kan, trots ett uselt författarskap, få så många människor att klänga sig fast vid ens böcker.

Artiklar: Dagen1, sSD, SvD, ST, AB, DN, ABl, Expr1, Expr2, Expr3, Expr4

För övrigt så var jag till KS idag och tog nya blodprover. Tyvärr så visade proverna ........

Fortsättning följer imorgon.

3 kommentarer:

snowflake sa...

Det kanske är därför folk blir så fruktansvärt arga. Andra illa skrivna böcker kan man ju lägga ifrån sig, men om man hela tiden vänder blad för att få veta hur det ska gå så har man ju till slut läst ut Browns böcker. Och kan hetsa upp sig över tiden som gått förlorad.

Jag tycker det är rätt fånigt av Stellan att racka ner på Dan Brown samtidigt som han är med i filmen. Antingen håller man tyst eller så tackar man nej till rollen.

Tråkigt att höra att dina prover inte var som du hade önskat.

David sa...

Nu behöver ju inte proverna vara så dåliga. Man vet ju aldrig riktigt med cliffhangers :-)

David sa...

Pysan,
jag vet inte om det är jag som trycker på fel knapp eller vad det är men när jag får två kommentarer samtidigt så verkar en ramla bort.

Men som svar på din fråga. Inget att oroa sig för.

kram
David