- Första rådet: Du måste inte hinna läsa alla bloggar.
- Andra rådet: Du mår bättre om du inte ödslar tid på bloggtyckeriet.
- Tredje rådet: Läs tidningar i stället och lyssna på P1 i radio och P2:s Aurora
- Fjärde rådet: Identifiera seriösa tyckare från haverister.
- Femte rådet: Inse att bloggarna inte alls är den nya demokratin.
- Sjätte rådet: Tro aldrig att bloggskrivarna har de viktigaste argumenten.
- Sjunde rådet: Träffa riktiga människor i den riktiga världen och tala med dem på riktigt.
(Artikel)
Så skriver en av våra mest ärkekonservativa gammelmedia journalister Siewert Öholm. Hans logik är svår att följa. Men hans budskap tycks vara att tidningar är en garanti för kunniga skribenter som har de viktigaste argumenten och som representerar demokratin. Detta i motsats till de 100 000-tals svenska bloggarna. Och i slutklämmen av hans artikel, efter att ha raljerat om vulgariteter och okvädningar, så säger han att hans främsta skäl till de 7 råden är att ”bloggeriet leder oss in i ett formidabelt elitsamhälle där samhällsdebatt, kultur, politik, nöje blir en exklusivitet för ett fåtal.” Duh? Så om vi överlåter samhällsdebatten till ett 50-tal tidningar, där redaktörer kan censurera fritt, och tar bort de 100 000 bloggar så minskar risken för elitsamhället.
Fast kanske är han bar sur på bloggar som denna: blogglänk
eller det faktum att ”hans” tidningar, Världen idag har en upplaga på 8300, och Hela Gotland 22 300. Vilket är färre än både Blondinbella och Kissie. Även Gaybloggen har fler läsare än Världen idag. Och nej, de håller kanske inte särskilt hög kvalitet, men de är alla skrivna av tonåringar ( dvs, de kunde vara Siewerts barnbarns barnbarns barn, åtminstone mentalt). Och ändå lyckas de få så många fler läsare.
En mer intressant artikel är Sydsvenskans artikel om hur sociala medier genererar trafik till traditionell media (traditionell medias internetversioner ska man kanske säga). Visserligen 8% vilket kanske inte är fantastiskt mycket, ,men ändå betydande. Det är dock många små aktörer, men där Facebook faktiskt är störst (lite förvånande för mig). Bloggare står inte specifikt, men en gissning är att det är en lång svans som genererar hälften eller mer än hälften av de 8 procenten.
Det som vore riktigt intressant är att få lite statistik på hur mycket av traditionell medias artiklar bygger på, influerats av eller direkt refererar till svenska bloggar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar