torsdag 21 maj 2009

Fet, fett, fettigast

Fet? Nä.

Med anknytning till mitt tidigare inlägg, Så anses alltså den här unga damen vara fet. Att hon självklart näppeligen är det kan låta förnumstigt framförallt från oss medelålders och föräldrar, men för många barn och tonåringar är det en bild som de påverkas av tyvärr. Det är kanske inte så konstigt att många får ätstörningar åt det ena eller andra hållet. (AB)

Men om man nu vill hålla sig i form, hur gör man om man nu vill veta hur man ska äta för att hålla sig ”normalviktig?” I förra veckans nummer av tidskriften Fokus, med en klart intressant artikel om ”den nya hälsokosten, finns också en artikel: ”Striden om den rätta läran” där man kan läsa om kriget mellan fettförnekare och fettälskare. (Ytterligare en intressant Fokusartikel i ämnet)

På ena sidan Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt-Kostdoktorn (och många fler) och på andra sidan Livsmedelsverket, Stephan Rössner (och många fler). Dahlqvist som enligt artikeln beskyllt sina meningsmotståndare för massmord, tycks ändå mycket mer tvärsäker på sin sak trots att hon erkänner ”att hon är ovan att läsa vetenskapliga arbeten och dessutom inte är så bra på engelska”.

Rössner och company, är mindre tvärsäkra, men säger att 2010 kan nya kostråd komma, möjligen kommer de vara mer liberala när det gäller fetter.

Men diskussionerna, framförallt på nätet är aggressiva. Vissa företag har varit tvungna att ställa in seminarier efter hot både på nät och i telefon.

(Det skulle heller inte förvåna mig att om jag får kommentarer från personer som vill utbilda mig i mångfalden av vetenskapliga arbeten för det ena eller andra lägret.)

Men tills den här konflikten är löst håller jag mig till min egen HCHFHANE-diet.

Fast inte ikväll, dels har min 96 kortisontabletter dragit upp blodsockret till nya oanade höjder och dels så har de nya Sodexo-mikrovågsugnarna på avdelningen brakat i golvet sedan den väggfasta bänken de stod på lossnat från väggen. Så det enda Sodexo har att erbjuda samtliga patienter är sallad till middag. Fast denna diet är för mig en efemär.

4 kommentarer:

helena sa...

nittiosex stycken?! när jag får allergireaktioner tar jag först 12-16 betapred och jag känner ju av dem, undrar då hur det känns med 96 ...! har inte läst så mkt under de senaste dagarna pga flytt-bestyr men försöker komma ikapp nu. Skickar styrketankar! Du kommer att fixa det här.

David sa...

ja, det är rätt hysteriskt, som tur är så blir jag inte lika speedad som tidigare och har kunnat sova rätt bra. Men blodsockret sticker iväg. Har tredubblat insulindoserna men ligger ändå skyhögt. Men tar bara tabletterna en dag till (ingen nedtrappning här inte).
Kram David

Anonym sa...

Hoppas du får en riktigt trevlig rumskamrat! Och att Sodexomaten är ätbar... keep it up!
KRAM
Yvonne

David sa...

Tack för en trevlig pratstund. Min rumskamrat är på permis till 21, då jag åker på nattpermis, men han är säkert trevlig. Sodexo bjöd inte på någon överraskning. "kyckling i röd curry sås och nudlar", dvs självdöd tupp i bechamelsås med sönderkokta spagettibitar.
Kram
David