måndag 20 april 2009

A Dick that thinks he is bigger than he is.

Nu kan jag inte hålla tyst. Historikern och Lundaprofessorn Dick Harrison hyllar TPB-domen, vilket är hans fulla rätt att göra. Men det är tillägget som stör mig, han hävdar nämligen att han tillhör den grupp som drabbas värst av fildelning. Att Dick Harrison frodas i medias rampljus har vi sett många gånger med hans utspel och man får anta att detta är ytterligare ett sätt för honom att sälja sitt varumärke.

En sökning på Bokus ger för handen att Dick visserligen har skrivit en hel del, men bara några få verk som jag kan se är fysiskt möjliga att fildela. T.ex. hans egen inläsning av "den historiska romanen" Ofärd. Som för övrigt beskrivs som en ".. episk saga från en märklig och okänd brytningstid då globaliseringen för första gången nådde vår del av världen.

Det är alltså fildelningen av denna CD samt en inläsning av en bok som används som introduktion på universitetskurser och någon eller några böcker till, som gjort att Dick gått miste om ett antal hundratusen kronor.

Vill man förstå bättre varför denne gigant, denne superidol bland unga fildelare så finns ett smakprov här: länk

Och visst min son och alla hans kamrater springer om kring med mp3-spelare och lyssnar på den skånske professorns uppläsning av en historisk roman. Not.

Nej, Dick som är en mycket produktiv författare (undrar just hur han hinner med allt skrivande om han även är professor på heltid, för det kan väl inte vara så att han använder skatteavlönad tid till att få fram underlag för sina romaner och facklitterära alster, som han sedan tjänar pengar på privat), har säkert sin trogna läsekrets (själv har jag aldrig orkat mig igenom hans tegelstenar), men jag tror inte man finner den bland den stora gruppen fildelare.

Länkar: Boyahead, AB, AB2, AB3, DN, DN2,
Bloggar: 1, 2,

Ett tips till alla författare som inte vill se sina alster fildelade är givetvis att ge ut era böcker i fina inbudna band istället för e-böcker och mp3-filer.

Inga kommentarer: