onsdag 25 mars 2009

Fattigmiljonärer


(Short status in English below)

Nu ska 50-öringen försvinna. Förslaget är att den 30 september nästa år blir än mer värdelös än den är idag. 342 mijoner 50-öringar är i omlopp sägs det, men jag betvivlar. Åt minstone hälften av dessa ligger i mina byrålådor, jackfickor och diverse glasburkar, bunkar och askar. Men med 50-öringar kan nog de flesta ändå ta det lugnt. Värre var det när 10 000-kronorssedeln blev ogiltig, då fick man kolla madrasserna ordentligt. Tyvärr hittade jag aldrig någon. Men inte nog med att man riskerade att förlora sin förmögenhet, man kunde ju traumatisera något barn i framtiden. Som när jag och min kamrat i 12-års åldern hittade 3 miljoner tyska mark på vinden hos min farmor. Sedlarna var visserligen från 20-talet, men vi var övertygade om att vi skulle slippa arbeta resten av livet.

Och istället sysslat med sånt här : Video

Artiklar: DN, Yle

Efter gårdagens maratonlopp, dvs när jag tog mig de 500 metrarna från affären och hem, så var jag idag till KS och bloddopade mig. När HB (röda blodkropparna) är som lägst är allt en ansträngning. Man blir andfådd av att koka kaffe, plocka upp något från golvet eller tänka två tankar samtidigt. Men efter dagens påfyllning och några timmars sömn känns det bättre. Dock är immunförsvaret (vita) nere på noll och kommer så vara tills jag gjort min PET/CT-scan i nästa vecka (innan dess får jag inte ta mina Neupogen-sprutor som hjälper upp benmärgen att producera vita blodkroppar). Trombocyterna är på väg ner, så förmodligen behöver jag en transfusion på fredag för att inte börja spontanblöda igen. Men annars är allt som vanligt. Trött men med humöret på topp.

English version

After yesterdays walk that seemed like a marathon (500 metres from the grocery store and home), I went to the hospital today and got a blood transfusion. My red blood cells were too low. My white are also very low now (less than 0.1) which means that I do not have any immune system. And I will not get one back until I have done my PET/CT scan (I am not allowed to take my Neupogen shots until I have done the scan as it could interfere with the result). My platelets are also low and decreasing, so I guess I will have to have a new transfusion on Friday. But apart from all this (which is all expected and “normal” after the chemo I have received), I am feeling tired but still happy.

1 kommentar:

helena sa...

Jag har nog den andra hälften. Eller nära nog.