söndag 29 mars 2009

Ät dig frisk 2

Ät dig frisk. Senaste dieten är Primal dieten. Genom att låta dina gener uttrycka sig så kommer du att få en frisk och hälsosam kropp. Genom att återgå till förhistorisk tid då vi åt rått kött och ruttna ägg kommer vi bli friska, lyckliga och få fred på jorden (min fria tolkning av det sedvanliga dravlet när någon vill sälja in sin fullständigt korkade idé).

Bara det faktum att snubben som hittat på eländet heter Aajonus Vonderplanitz, kan ju göra en misstänksam.

Hans teori går ut på att fett binder gifter i kroppen och när de väl är bundna är de lättare att få ur kroppen. 95% av kosten består av rått kött (helst lite gammalt), rå fisk, kyckling. 5% består av grönsaker och frukter. Har man svårt att få i sig köttet så kan man alltid köra det i mixer. Alltså, man tager, till exempel, en liten lurvig kaninbebis, nackar den, flår den låter den ligga någon vecka. Därefter styckar man den och kör den i mixern. Sen kan man direkt avnjuta den grå-rosa sörjan. Vill man ha lite grönt till, kan man alltid lägga på en dillkvist.

Att det bara i England dör 500 personer om året i matförgiftning tycks inte avskräcka anhängarna som säger att det är en risk man får ta. (Givetvis kommer dieten med en massa påståenden om alla sjukdomar den botar och förhindrar).

Det påminner mig om en historia en arbetskamrat berättade för mig för många år sedan. Han hade en kamrat som sysslade med avancerad fallskärmshoppning. Det senaste de kommit på bland hopparna var att kasta ut fallskärmen först, och sedan dyka efter den och ta på sig den i luften. Kamraten åt alltid lightmargarin eftersom han var rädd om sin hälsa.


Artiklar: Times, Link1, Link2



Appropå konstiga namn så berättar Times om att antalet personer med en viss typ av efternamn som härstammar från medeltiden har minskat radikalt de senaste åren. Det är namn som Cock, Daft, Death, Smellie, Gotobed, Shufflebottom och Jelly.

Sedan 1881 då man hade den första folkräkningen så har antalet Cocks minskat med 75% och antalet Balls och Daft minskat med 50%.

Artikel: Times


Igår kväll ringde jag inte till sjukhuset trots att jag fick lite feber (38-38.3). Egentligen ska jag göra det, men jag var ganska säker på vad som var på gång. Jag får lite, lite feber på kvällen och på morgonen är den borta. Om jag ringt dem så hade de antingen bett mig komma in på kvällen eller på morgonen idag söndag. Sen skulle man ha tagit blododlingar, blodprover och sen givig mig antibiotika. Allt skulle ha tagit större delen av dagen och sedan skulle jag fått ligga kvar till måndag då de ser att jag inte har någon feber kvar. Eller kanske till och med tisdag. Så, jag bestämde mig för att avvakta. Vi får se om jag får någon temp ikväll. Då kanske jag ringer dem.

3 kommentarer:

helena sa...

Det vänder sig i magen ju!

David sa...

javisst låter det äckligt. Fast det lär säkert vara färre som dör av cancer med den här dieten (de flesta hinner dö av matförgiftning långt innan).

helena sa...

Ha! Sant!