tisdag 23 december 2008

Jul och flyktvägar


(English version below)

Operationer, cellgifter, datortomografier, nålar, I slutändan tycks nu allting ha gått bra. Återstår nu bara att försöka överleva julen. Att fira den med både föräldrar, ex och ex-svärmor kan tyckas vara att utmana ödet (men efter resan jag gått igenom så har man väl blivit kaxig). Men jag är säker på att det kommer gå bra. Likaså kommer jag som vanligt att äta för mycket vilket dock motiveras av att jag ska ju ändå börja träna, äta nyttigt och börja leva ett helt nytt sunt liv nästa år.

Egentligen så förväntar jag mig inte att så många av er kommer läsa bloggen här under helgen, men kanske gör ni som jag och ser det som en liten tillflyktsort att hämta andan på och ta paus (”Pappa har en viktig grej för jobbet som jag måste fixa”).


På siten TED Conferences (http://www.ted.com/) kan man hitta en hel del att förströ sig med. Jag har listat några videos som jag tycker är underhållande eller intressanta, de flesta har jag dock blivit tipsade om av vännen och organisationsproletären Hans Sallander. (Ladda ner filmerna och se dem med Apple Quicktime). De flesta kräver lite mer från tittaren än den genomsnittliga youtube-videon, men gemensamt är att de är alla fantastiskt intressanta:
Hans Rosling, statistik över världshälsan
Tom Rielly, om allt
ZE Frank, datanörd
AJ Jacobs om att stena vänsterprasslare
Daniel Dennet om medvetandet.
Julia Sweeney om tro, vetande och mormoner.
Richard Dawkins om evolutionen och militant ateism

Så här dagen före dagen; oavsett om ni firar Midvinterblot, Jesu födelse, eller bara gamla vanliga Mammon, så önskar jag er alla en riktigt skön helg. En särskild tanke skickas också till Anki i Skåne och Hans på B15.

English Version

Surgery, chemo therapy, CT-scans, needles, but in the end, it looks like everything has worked out fine. The only thing remaining is to survive Christmas. Celebrating Christmas together not only with my son and my parents, but also with my ex and my ex mother in law, might be pushing my luck (but you get a bit cocky after having survived cancer). Well, I am pretty sure it will be just fine. I will probably, as usual, eat too much motivated by convincing myself that next year I will start living healthy.

I do not really think that there will be that many reading my blog during the holidays, but maybe you will, as I do, use it as a way to get away from it all for awhile (“…dad needs to fix some work-stuff. I will be back soon. Please do not disturb me).

On the web-site: TED Conferences (http://www.ted.com/) you can find quite a lot of really good lectures that are both entertaining and very interesting. I have made a list of some of them below (many of them by recommendation from my friend and organizational developer, Hans Sallander).

Most of them require a little bit more from the viewer than average youtube videos, but they are all very interesting.

Clifford Stoll, astronomer: 18 minutes with an agile mind
Hans Rosling, Debunking third-world myths with the best stats you've ever seen
Tom Rielly, A comic send-up of TED2006
ZE Frank, What's so funny about the Web?
AJ Jacobs: My Year of living biblically
Daniel Dennett: Can we know our minds?
Julia Sweeney: "Letting Go of God"
Richard Dawkins: An atheist's call to arms
Vilayanur Ramachandran: A journey to the center of your mind

So, on the day before Christmas, if you plan to celebrate Jesus, midwinter solstice or just plain old Mammon, I wish you all a really nice holiday. Special thoughts goes to Anki in Skåne and Hans in B15.




Jag har placerat min blogg i Brommabloggkartan.se!

Inga kommentarer: