torsdag 18 december 2008

Foppa-tofflor

(English version below)

Ja, då har man åter varit i Foppa-toffelns förlovade land, dvs. på sjukhuset. Det är väl typiskt att man bara behöver ringa dem för att få lite råd och eventuellt ett e-recept, så hamnar man på akuten i 9 timmar och läggs sedan in på avdelning.

Det tycks inte ha något med lymfomet att göra (även om de inte är klara med utredningen). Det verkar mer troligt att min lilla virusinfektion har gjort att halsen svullnat lite. Vilket i sin tur lett till att det trycker på några av mina (få återstående fungerande) vener. Det leder sen till symptom som liknar Vena Cava syndrom, dvs. det som jag hade när jag fick återfallet.

I alla fall, det är inget som är särskilt jobbigt varken medicinsk eller mentalt även om det kommer lite olägligt just nu.

Men man har lärt sig ett och annat i alla fall. När de sa åt mig att åka till akuten snarare än till hematologen, så insåg jag att jag skulle få sitta och vänta länge eftersom min åkomma inte var riktigt akut. Men när de frågade mig vid inskrivningen på akuten, så sa jag att ”jag har ett tryck över bröstet som kan ha att göra med en tidigare Vena Cava syndrome orsakat av ett lymfom recidiv“. Ka-bang! Jag hann inte sätta mig i väntrummet förrän jag blev insläppt. (Tryck över bröstet = hjärtinfarkt eller hjärtsvikt. ”Lymfom recidiv”=läkarlingo, så de tordes väl inte göra bort sig ifall jag var läkare själv).

Men väl därinne gick det ju sen lika förbaskat trögt som vanligt, EKG, blodprover, salivprover, ny datortomografi, ultraljudsundersökning. Jag var inne på akuten 09.00 och kom därifrån 18.00. Kul.

Nu måste jag snart tillbaka igen. Men jag tar för givet att jag blir utsläppt imorgon och att de inte hittar på alltför mycket kul med mig innan dess.

English Version

My cold seems to have caused some swelling, which in turn has squeezed my (remaining and working) veins in my chest. So, I had to spend yesterday and today at the hospital for a number of check-ups. Still I do not feel that sick and not too worried after all. Everything points away from the lymphoma. I will have to go back to hospital again this afternoon, but I guess I will be released by tomorrow.

Inga kommentarer: