måndag 9 februari 2009

Gräns för mänsklig dumhet


(No English version below today)

Svaret på frågan hur långt mänsklig dumhet sträcker sig får sitt svar idag. Gränsen går tydligt vid ledningen för Konstfack (institutionen för s.k. ”konst”), när de idag går ut i ett försvar för det kriminella beteende deras student genomfört. Samtidigt upphöjer de sig själva till utvärderare av svensk psykiatri som om det vore det naturligaste i världen att 3 målarkluddar har djupgående kunskaper i ämnet.

Likt en vanlig reklambyrå bygger man upp en förväntan (”vår students handling är bara en förberedande del av ett arbete som kommer att mynna ut i ett verk”), samtidigt som man låter påskina att det finns en personlig koppling. Men oavsett om Anna Odell försökt ta livet av sig, om hennes släktingar haft psykoser, så är det inget skäl att göra ett sång- och pajasnummer av självmord och psykoser.

Man tror sig också med detta kunna skapa en debatt om svensk psykiatri. Jag hoppas debatten kommer handla om Konstfack och hur Konstfack inte kan fredas från ordentliga neddragningar i statsbudgeten. Jag vill i alla fall inte att mina skattepengar ska gå till detta.
Artiklar: DN1, SvD1, DN2, DN3, DN4, DN5
Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7






Här tänkte jag visa lite av Konstfack elevers andra alster. Dock insåg jag snabbt att väldigt få skulle förstå att det var konst det var frågan om. Så, här en installation av vedkaminer istället.

Aftonbladet skriver att vedeldade kaminer kan ge cancer. Inte så konstigt om man tänker efter. Man jämför ett vardagsrum med vedeldad kamin med luften på Hornsgatan. Dock verkar den givna slutsatsen vara att förbjuda gamla vedkaminer men inte att förbjuda Hornsgatan.

Artiklar: AB, GP

Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Slutligen en glädjande nyhet: Biskop Williamson har fått sparken, inte en dag för tidigt. Det kanske är läge för Benedictus att anställa någon som är proffs på kommunikation.

Artikel: SvD

1 kommentar:

helena sa...

Jag läste också det där - att hon var "personligt drabbad" eller ngt likn. Vart finns relevansen?!
Hela utspelet känns ... föraktfullt. Mest av allt emot vårdpersonalen och självklart de andra - riktiga - patienterna. Vilken jävla människosyn hon måste ha.
Och nej, jag vill inte heller betala skatt till sådan skit.