fredag 30 januari 2009

The toppen is nådd.



(English version below)

Status: Leukocyter 5.8 (normalt!), Trombocyter 65 (hälften av vad de borde vara men 3 gånger så många som i onsdags), Hemoglobin något lågt. Så nu kan man träffa folk igen. När immunförsvaret är som lägst är det ju inte bara andras sjukdomar som man lätt kan dra på sig. Även virus och bakterier som man drar på själv är ett lika stort hot, allt från svampinfektioner till herpesvirus. Eftersom 80 % av Sveriges vuxna befolkning har herpesvirus i sig (herpes simplex), så tyckte min läkare att jag skulle käka Aciclovir i preventivt syfte när immunförsvaret är dåligt. Jag stod dock på mig och hävdade att han nog fick först bevisa att jag hade herpes. Resultaten kom idag, negativa. Hade man inte stått på sig så hade jag fått käka ytterliga 3 tabletter om dagen helt i onödan.

”Allt tyder på att vi nu nått säsongens influensatopp eller att vi kommer att nå den inom någon vecka.” säger man i Smittskyddsinstitutets influensa statistik. Det är väl bara att hålla tummarna att man lyckas undkomma den.

En feelgood historia om en autistisk basketspelare (även om den är ”gammal” tål den att ses nu också) . Video1, Video2

Jag vet inte om jag ska känna mig tekniskt omkörd när katter använder Twitter men inte jag. Nej, jag tar det nog som bevis på att Twitter passar katter bättre än det passar mig. Här en video om katter, hundar och hästar som bloggar och använder Twitter. Katten Sockington har 10 000 som följer honom och hans glada utrop från kattlådan på Twitter.


Även om jag är kattägare själv så måste jag nog erkänna att hundar är intelligentare än katter. Jag tror till och med att min katts IQ är mer i nivå med en blomkruka än en hund. Åtminstone efter att ha sett följande video.

English version

Status: Well my white blood count is now back to normal again. The trombocytes are still low as is the hemoglobin. But overall everything is quite ok. This means that I have at least the weekend when I will feel great and be able to meet people. Next week I am back for the next session of chemo.

I also need to stay away from the flu. In Sweden the number of cases of the flu is peaking this or next week according to the Swedish institute of infectious disease control.

Here is a feel good story about an autistic basketball player: Video1, video2

For some time I have wondered if I could use Twitter (micro blogging) for anything interesting. Now, I saw that there are actually cats, dogs and even horses that uses Twitter and have their own blogs. Here is a video about the cat Sockington who has 10 000 people following his Twitter blog. Video.

Even though I am a cat owner myself, I still must admit that dogs are more intelligent than cats. When it comes to my own cat, I think her IQ is probably closer that of a flower pot than to that of a dog. Check out this dog. I wish my cat could do that. Video

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vägrar Twitter. Det bara är så. Bara för den satans katten håller till där! *s*