lördag 31 januari 2009

NanoBloggdärmanbarakanskrivaettord


(No English version below today)

Från mikroblogg till Nanoblogg. Nu lanserar man Nanobloggen där man bara kan skriva ett ord åt gången. Själv tänkte jag lansera en Picoblogg. Den är mindre, snabbare och billigare än både mikroblogg och nanoblogg. Den enda egentliga svagheten är att det inte får plats med några tecken alls, men å andra sidan så slipper bloggaren skriva och läsarna och läsa. Däremot tänkte jag att bloggaren registrerar sin profil på webben och där anger ett telefonnummer som Picobloggläsaren kan ringa och fråga hur bloggaren mår och vad han gör.



Just när jag konstaterat att Twitter nog är mer lämpat för katter (se gårdagens bloggpost), så läser jag att Mona Sahlin börjat använda Twitter. På något underligt sätt tycker jag att det blir lite töntvarning över det hela.

Politiker och att vara kortfattad är två begrepp som inte riktigt går ihop. Vad ska det bli härnäst? Alla riksdagsmän på Twitter? Kommer vi få läsa riksdagsledamot Eufraim Holgersson extatiskt utropa på sin Twitter: ”Har bifallit promemoria 375-34/2009 rörande strukturella och organisatoriska förändringar i fortifikationsförvaltningen”. Varpå hans partikamrater snabbt på sina Nanobloggar replikerar ”375?” och de yngsta med ett ”najs”.


Artikel: SvD

Bloggar: 1, 2, 3, 4, 5, 6


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att allt är ok (mtp omständigheterna) - när man följer din blogg och du inte skriver på några dagar så undrar man ju. Som sagt, hoppas att du mår bra.

David sa...

Hej Helena,
tack för din omtanke. Ja, ibland har man inte orken, inspirationen eller så mår man bara illa eller är hög på morfin. Men jag ska tänka på att försöka komma med kortare inlägg oftare.
/David