lördag 2 augusti 2008

Football



Många människor är rädda för cancer, men många människor vill också hjälpa till. Det är lätt att utnyttja ett sånt läge. Det finns en fin gräns mellan be om hjälp och att utnyttja situationen.
När jag kom fram till hotellet i Skövde vid 10-tiden på fredagens morgon, så sa receptionisten att jag inte skulle få checka in förrän klockan 14. Jag skulle kunna lämna bagaget så jag inte skulle behöva släpa på det. Det var nästan30-grader ute, jag hade gått och lagt mig 02.15 och gått upp klockan 05.00 för att väcka Tim och få iväg honom.Jag hade ingen större lust eller ork att vandrar runt i Skövde i 4 timmar. Jag sa till henne att jag gick på tung medicin och var väldigt trött. Hade de möjligen någon lounge där jag kunde sitta och vila dessa timmar. Hon tittade,på mig (vet inte om hon såg min ärr på halsen eller vad det var). Hon gick iväg och kom sen tillbaka och sa att jo, jag kan få ett rum. Efteråt fick jag nästan dåligt samvete, men bara nästan. Om jag hade varit i hennes skor, så hade jag nog ändå mått rätt bra av att kunna göra det där lilla extra för någon som behövde det. Jag tror att det i slutändan var en win-win situation.

Av någon anledning är det svårt att ta emot hjälp. Att hjälpa någon ger mig en skön känsla. Inte för att jag gör det särskilt ofta, och ibland gör jag nog det mest för att jag själv kan flyta omkring och vara väldigt nöjd med sig själv.Som när man i jultid kanske köper en situation Stockholm och betalar med en femhundring och säger "behåll växeln och god jul". Man mår rätt bra och personen som säljer tidningen blir glad, trots att situationen är helt absurd. Varför ska någon över huvudtaget vara hemlös i dagens sverige?

Nåväl, 2 fotbollsmatcher, 2 förluster, grabbarna var fullständigt slutkörda, de hade inte hunnit med någon middag ochvar ganska molokna. Och fruktansvärt varmt hela dagen, kvällen och natten. Kom hem och duschade för att sen gå ut. I duschen såg jag att håret nu börjar falla av. Var ut och åt med föräldrarna på kvällen. Jätteroligt, men det blev en tidig kväll för mig.



(English version)

Many people are intimidated by cancer, but also many people want to help. So, there are plenty of opportunities to takeadvantage of the situation. There is really a fine line between taking advantage of kind peoples willingness to help, andto actually ask for help and get it in an honest way.

When I arrived at the hotel in Skövde around 10 am on friday morning, the receptionist told me that I could not check-in until 2 pm, but I could leave my luggage there. Outside it almost 30 C, I had gone to bed around 2 am and gone up at 5 am to wake Tim and get him out of the door to catch the bus. I was not keen spending four hours wandering around the small town of Skovde. So, I told her that I was on heavy medication and very tired, did they have a lounge or somewhere where I could sit and rest during these four hours? She looked at me (I do not know if she saw all my scars on the throut or what it was), but she went into another room, and I guess she spoke to her boss or something, then she came back and said it was ok, I would get my room.
Afterwards I felt slightly guilty, but only slightly. If I had been her I would probably have felt quite good being able to do that little extra for someone. So, in the end it was probably a win-win situation.

I do not know why it is difficult to receive help. It gives you a much better feeling to help someone else. Not that I do that very often. Not as often as would like, and problably not at all as much as I ought to. And when I do help someone I walk around feeling great. So, am I doing it to help someone or just make myself feel good. I do not know, I hope it is a bit of both. So, when I buy the magazine from the homeless at christmas time an give him 500 sek and say merry christmas, keep the change. I guess we both feel happy. Even though the whole situation is absurd. Why should anyone be homeless in Sweden today.

Anyways, 2 football games, 2 losses, the boys were soo tired, they did not get any dinner until 9pm and they were not very happy. And it was so hot all day, evening and night. When I got back to the hotel after the last match, I took a shower,and discovered that I started loosing my hair. I thought it would take another couple of weeks. In the evening I went out for dinner with the other parents. Great fun. But I did not stay that long.

Inga kommentarer: