torsdag 2 oktober 2008

The Brotherhood of Bald Boys

Karolinska sjukhuset
Incheckningen igår var tämligen odramatisk. Eftersom behandlingen inte börjar förrän idag, så blev det en ganska lugn dag och kväll. Hittade ett gäng gubbar snacka med vilket gjorde att tiden gick snabbt.

Fängelsekänslan har inte heller infunnit sig, trots landstingets fångdräkt. Man känner i och för sig en viss samhörighet med gänget där vi går i våra tofflor, gråblåbeiga brallor och gråblåbeiga koftor och med välpolerad flint.

Idag ska jag först "vätskas". Vilket är sköterskeslang för drick tills du spricker. 6 liter ska jag dricka av någon lite diffus anledning.

Sen ska man köra igång med cellgifterna. Tydligen är det samma preparat som man använder för att ta bort färg från gamla möbler eller om det var propplösare.

Igår lärde jag mig ett nytt ord: Nocebo, motsatsen till placebo. Dvs att man förväntar sig så mycket obehag av en medicin att man faktiskt mår dåligt av den. Försöker få bort nocebon och istället få placebo genom att intala mig att jag kommer må fint. Men jag brister i min trovärdighet.

Jag delar för tillfället rum, men kommer väl få eget snart. Han jag delar rum med är halvkändis eller f.d. kändis, men min integritet förbjuder mig att berätta vem det är. Dock kommer jag publicera en lista med kändisar och oddsen så får ni satsa en hundring på vem det kan vara. Något måste man väl göra för att dryga ut sjukpengen.

Sjukhusvistelsen följer en ganska strikt och enformig rutin av medicinering, mat,ronder, behandlingar, provtagningar etc.

Så, hittills har dagens stora händelse varit att vi fick nybakat bröd till frukosten. Tydligen finns det en ambitiös nattsköterska som tycker det blir tråkigt på jobbet på natten och ställer sig och bakar bröd till patienterna istället. Fantastiskt.

Annars är det mesta en väntan. Ungefär som i lumpen.

Thats all folks. Återkommer imorgon med rapport från dimman.


English Version

I checked in at the hospital yesterday. Nothing much happened as my chemo will not start until today. I met the gang of old grumpy men who kept me entertained with discussions yesterday.

The feeling of being in a prison is not really their yet, despite the prison clothes. However, the clothes give you a feeling of belonging to the gang, all being dressed in bluishgreyishbeige trousers, cardigans and, our slippers. And of course our gang symbol, the bald head.

Today I am being "watered", which is nurse slang for drink until you burst. I will have to drink 6 liters of water today. The reason is a bit unclear to me.

After that they will start with the chemo. Apparently it is the same stuff that you use to remove old paint from furniture.

Yesterday I learned a new word: Nocebo, the opposite of placebo. That is, negative expectations of a treatment can cause side effects and other unpleasant effects. I am trying to replace the nocebo with a placebo effect with regard to my upcoming treatment. However, I am having a bit of a problem with my trustworthiness.

At the moment I am sharing room with another patient. He is somewhat of a celebrity. Of course my integrity prohibits me from telling you who it is. I will however, later present a list of the odds, and you can place your bets with me.

Staying in hospital follows a quite strict routine of medication, meals, doctors round, treatments, testing etc. So far the highlight of the day was that we got freshly baked bread for breakfast. Apparently there is a night nurse, sometimes find it a bit boring when there is not much to do at night, so she bakes bread for the patients. Fantastic.

Apart from that it is mostly waiting.

Well, that’s all for today folks. I will come back tomorrow with a report from the mist.

Inga kommentarer: