torsdag 2 oktober 2008

Den tredje dagen


(English version below)

Andra dagen på sjukhuset bestod som vanligt av mycket väntan. Först hade inte avdelningsläkarna (här på Karolinska kommer alltid en mindre flock av läkare vid ronden), koll på vilken medicinering jag skulle ha och var tvugna att vänta på svar från överläkaren som hade mottagning för tillfället. Behandlingen som skulle ha börjat på morgonen försköts till kl. 14.00. Sen kom man på att eftersom jag ska få behandlingen var 12e timme, så var det bättre att skjuta den till 18.00. Och så blev det.

Det märktes att medicineringen var mycket starkare, men det blev ändå inte så hemska biverkningar. Ordentlligt groggy blev man och det kändes som jag ätit rå chilli. När jag vaknade på morgonen kändes allt nästan som vanligt dock.

Min stackars rumsgranne (kändisen fick åka hem och en ny kom in på eftermiddagen), bad att få byta rum under natten. Groggy och utslagen hade jag självklart börja snarka så föntren skallrade. Jag hade erbjudit honom mina öronproppar tidigare på dagen, eftersom jag misstänkte att det kunde hända. Jag fick riktigt dåligt samvete. Ska nog erbjuda mig att bli utkörd på natten istället (om de inte ger mig mitt isoleringsrum).

Idag (3e dagen) vaknade jag till vi 05.30 och var rätt pigg. Nu har man kört igång andra omgången cellgifter och det tar några timmar, men jag räknar att vara klar till 09.00. För övrigt tror jag inte så mycket mer händer förrän nästa kur 18.00. Samtidigt så tar det 3-4 timmar efter kuren innan man kommer ur den värsta dimman och blir normal igen.

Patientjournaler

Jag hittade en lista över guldkorn från patientjorunaler. Läkare har det lite stressigt oftast och har väl inte alltid en språklig begåvning.

  • Patienten studerar till ingenjör, i övrigt frisk
  • Nuvarande sjukdomar: har nyss flyttat till Rimbo
  • Gift, för övrigt frisk
  • Patienten får ont i ryggen vid snöskottning, framförallt vintertid
  • Värk i vänster skinka, började vid jul.
  • Sedan igår ont i öronen, oklart vilken sida.
  • Före ett dygn sedan satt köttgryta i halsen. I praktiken totalstopp.
  • Privatpraktiserande gynekolog, tidigare frisk
  • Smärtor vid obduktion
  • Svullen, patetisk vänsterarm
  • Kräkts pga illamående. Patienten inkommer lätt analpåverkad.
  • Patienten har mandolinstor prostata.
  • Smärtan i ryggen kommer då patienten ligger raklång med båda benen på ryggen
  • Avföringen har samma färg som dörrarna på avdelning 19
  • Kräkningarna försvann på eftermiddagen, liksom maken
  • Har börjat få blodiga små matskedar i avföringen upp till 15 ggr per dag
  • Mat får han från sonen som ligger infryst
  • Patienten ska avhålla sig från sexuellt umgänge tills jag kan ta emot henne



English version

The second day in hospital, there was a lot of waiting, as usual. It started with the doctors (her in Karolinska there is usually a team of doctors doing the round) not knowing what pre-medication I should have, so they had to wait for the department doctor to come back. Next they said that my chemo session would not start in the morning as planned but probably around 2 pm. Then, when they understood that I should have my chemo every 12 hours, the moved it to 6 pm. So, at 6 pm it all started.

It was obvious that the stuff was much stronger than usual, but still it was not as awful as expected. Apart from getting chemo brain, one of the medicines gave me a stinging feeling of the tongue, almost as I had been eating ray chill.

When I woke up in the morning, all that was gone. However, next session started at 6 am.

My poor room mate (the celebrity had gone home during the day, and a new patient arrived in the afternoon), had asked to change room in the middle of the night because of my snoring. I was not really surprised based on how I felt when I went to bed. Still, I had a really bad conscience and apologized when he came back in the morning. Hopefully I will get my single room soon, at least for the sake of my room mate and potential future room mates.

Today (the 3rd day) I woke up at 5.30 am and felt pretty ok. Now I am in the middle of the second round of chemo and it will take probably until 9 am, before that is finished. I do not expect that much more happening today until the next chemo at 6 pm. It takes 3-4 hours after the chemo to get “sober” again, so the afternoon might be ok.

I found a list of funny statements from real patient records. They are probably written by a stressed out doctor or just a doctor lacking basic writing skills. Now it is pretty difficult to translate these, so I have just taken a small selection.

  • The patient is studying to become a civil engineer, otherwise healthy
  • Since last night the patient is having pain in his ear, not sure which one though
  • Married, otherwise healthy
  • Patient feeling pain when being autopsied
  • Swollen and pathetic left arm
  • The patient has a mandolin sized prostate
  • The pain in the back comes when the patient is laying down flat with both his legs on his back
  • The feces has the same color as the doors in department 19
  • The nausea disappeared in the afternoon, so did the husband.

Inga kommentarer: