måndag 1 september 2008

Foggy


Härligt, nu är sista cellgifterna på plats och en port har jag fått också. Skälet till att det varit så svårt att få en port på plats är att mitt Vena Cava syndrome orsakat blodproppar i venerna i bröstet. Vad jag förstår så hade tryckte den svullna lymfkörteln på vena cava, dvs övre hålvenen (som är inflödet till hjärtat av blod från armar, överkropp och huvud), så till den grad att den nästan var helt stängd. Borde inte det ha inneburit att jag inte fått nytt och syresatt blod till hjärnan under den tiden? Och eftersom jag inte märkte någon större skillnad på hjärnkapacitet, att jag även i vanliga fall är tämligen hjärndöd?

I alla fall, man satt det en port idag. I ljumsken av alla ställen, själva porten sitter på låret, men kateten går in i ljumsken och sedan upp någonstans. Kateten är 43 cm lång. Jag vet inte vad som var värst, att de skulle in och skära i ljumsken eller det faktum att två snubbar skulle hålla på och rota runt därnere (sköterskan var man, tysk och hette Hans eller Helmut eller något i den stilen och lät som Werner och Werner). Men operation gick geschwint.

Imorgon ska jag börja med en ny medicin som ska få min benmärg att spruta ut extra många stamceller. Neupogen, som ska tas som spruta. 3 st varje dag fram till tisdag nästa vecka. Jag kollade upp Neupogen i FASS, en förpackning med 5 sprutor kostar 7350 Sek. Inte undra på att jag fick till mitt frikort. Jag fick 7 förpackningar. Tydligen får man ont i benmärgen när man tar dessa, så jag ser egentligen inte framemot att trycka i mig så mycket, låt vara som spruta. Med Fragminsprutorna, så ska jag sticka mig i magen 28 gånger fram till nästa vecka, utöver de 21 insulinsprutorna (som är en bagatell i jämförelse med de övriga).

Ja, man kan åtminstone glädja sig åt att komma ur cellgiftsdimman om några dagar. Och att jag upptäckt att mina läsglasögon från Clas Olsson fungerar jättebra för min syn på långt håll.

English Version

It feels great to have had the last chemo session for this time as well as finally getting the Port-a-Cath in place. The reason that it has been so difficult to get a port in place is that the Vena Cava syndrome has caused a lot of thrombosis in the veins in my chest.
As far as I understand, the enlarged lymph node pressed on Vena Cava (which is the main inflow of blood from the upper part of the body, arms, chest, head), so that it was almost totally closed. I do not understand why this then did not cause my brain to lack oxygen. And as I did not feel any different, despite the lack of oxygen to my brain, maybe I am just normally brain-dead?

Anyways, I got a new port today. In my groin of all places. The actual port is on the thigh, but the catheter then goes into my groin and 43 cm up to one larger vein somewhere. I do not know what the worst part was, if the was the fact that they were down there cutting or that it was done buy to guys (it was a surgeon and a male nurse, he was German and his name was Hans or Helmut). But the surgery went geschwint.

Tomorrow, I will start on a new medicine: Neupogen. It will help me produce a lot of little stem cells for the harvest next Tuesday. I will have to take 3 shots every day until Tuesday next week. I checked Neupogen up apparently it cost about 1 100 Usd for a package of 5 needles, I got 7 packages.

Apparently you get pains in your bones of Neupogen, so I am not really looking forward to start with these. Also, poking needles into my belly 28 times in addition to the 21 insulin shots for the next week does not sound that fun.

Well, at least I can be happy that I will get out of the chemo fog in a couple of days. And also that I discovered that my 5 USD reading glasses works great for my long distance sight.

Inga kommentarer: