söndag 14 september 2008

Blodtransfusion



Så, sitter man här med sin papperslapp, och funderar varför inget blir skrivet

Jag läste att amerikanska staten (ja, jag vet inte varför jag fått sådan hatkärlek till USA, kan vara att presidentvalet är en sådan bra såpa), tagit över bolåneinstituten Freddie Mac och Fannie May. Visst är det intressant att en högkonservativ regering tar över finansinstitut, men det som är mest intressant tycker jag, är hur man kan döpa ett finansinstitut till Freddie Mac och Fannie May. De ska väl heta ”Johnson, Boyleyn, Fitzgerald & Partners” eller något i den stilen. Jag undrar om någon skulle ha förtroende för svenska bolåneinstitut om de hette ”Nisse Strut” eller ”Kussimurra Maj”?

Ja, den här veckan har varit tuff. Mot slutet av veckan kände jag mig både trött och misshandlad. Fredag morgon var det tandläkaren och senare dagmottagningen för spolning av porten och sedan blodprover. När jag kom hem vid tvåtiden, så åt jag och lade mig sedan att vila. Vid tretiden ringde telefonen. Jag orkade inte svara. Vid fyratiden ringde det igen. Då blev jag lite sur. Kan man inte förstå att om jag inte svarar så kanske jag ligger och vilar mig eller något? Så jag svara de till slut. Det var dagvården. Mina blodvärden var dåliga (HB låg på 80, istället för 130-140). Så dels behövde jag en annan dos av blodförtunnande och dels behövde jag komma in för en blodtransfusion. Vi kom överens om att jag skulle in på lördagen. Spenderade sedan 6 timmar på dagvården på lördagen med att få blod.

Kvällen blev i alla fall bättre. Efter att ha ätit lade jag mig för att vila en stund. Efter 5 minuter ringde det på dörren. Det var Tim och hans mamma som kom på överraskningsvisit Det var i alla fall trevligt att ha dem här på kvällen.

Idag (söndag) tänker jag och Tim åka till Bergshamra för att se på en seniormatch. Tim har förbjudit hans mamma att komma med eftersom det ska vara en Pappa-son dag. Känner mig också lite piggare idag av att ha fått lite fräscht blod i kroppen.




English version

This week has been quite tough. Towards the end of the week I was feeling both tired and beaten. On Friday morning I went to the dentist and after that to the hematology day center to get my vein port flushed and to get some blood tests taken. When I got home around two o’clock I had something to eat, and then went to rest for awhile. The phone rang a couple of times, but I did not answer until around 4 o’clock. It was the nurse from the day center. Apparently my blood count was bad; I had 80 and should have had at least 130. So I needed to change my Fragmin (Warfarin / Heparin) to a lower dose, and I also needed to get a blood transfusion. So, we agreed that I would come in on Saturday. So, I spent six hours at the hospital on Saturday.

In the evening was quite tired after dinner, so I went to rest on my bed. After about 5 minutes it rang on the door. It was Tim and his mother who came on a surprise visit. Even though I was tired it was a nice surprise. They stayed a couple of hours and kept me company.

Today (Sunday) I am going to Bergshamra to see a senior football game together with Tim. Tim has told his mother that she cannot come as this is a dad-son day. Well, today I feel much better and quite happy. I guess the new blood was not that bad after all.






Inga kommentarer: