söndag 20 juli 2008

Last chemo

2008-07-20(english version below)

Jag hade väl hoppats på att kunna berätta något roligare. Nålen i foten höll inte, den sista injektionen igår kväll av Urometixan som ska skydda njurarna gjorde fruktansvärt ont. Vid 5 tiden imorse vaknade jag av kramper i benen.Det är uppenbart att cellgifterna nu börjar verka.

Fick åka ner till IV för att en läkare där skulle sätta ny nål. Efter en halvtimme på IV kände jag mig mycket friskare (fick ligga inne på en sal och bredvid mig låg en man med hela överkroppen i bandage och tusen sladdar).Efter ett antal sprutor på eftermiddagen så var den nålen slut och jag fick åka ner till operationsavdelningen där en sköterska satte nål igen (nål nummer 11 på nästan lika många dagar). Men nu är alla cellgifter på plats och jag har en spruta kvar som jag hoppas nu inte ska göra alltför ont.

Det jag har fått kallas för MIME, en dekokt bestående av 4 olika gifter. Holoxan (Ifosfamid), som jag fått alla dagar har som "vanliga" biverkningar:Trötthet, svaghet, dåsighet, sjukdomskänsla, feber, infektioner, illamående, kräkningar. Håravfall. Påverkan på vätske- och saltbalansen i kroppen. blodkroppsbrist. Inflammation i urinblåsan, blod i urinen. Njurpåverkan. Rubbning av hjärnans funktion (encefalopati).

Vepesid (Etoposid), som jag som tur var kunde byta ut mot 5 stora piller istället för dropp. Illamående, kräkningar och håravfall. Nedsatt produktion av blodkroppar.

Och Methotrexate och Methyl-GaG, som jag inte vet någonting om egentligen.
Utöver dessa så får jag några mediciner mot div biverkningar m.m:Allupurinol, Omeprazol, Kytril,betapred, Fragmin, Bactrim, Uromitexan,

Mer fakta om lymfom och dess behandlingar kan man hitta på:http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=588

Imorgon blir det tack och lov hemgång, och återgång till något mer normalt. Så trots några små motgångar underdagen, så är humöret på topp just nu.


English version


I had been hoping to talk about something more positive today. But. The needle I had yesterday in the foot, stoppedworking, the last short of Urometixan (protecting from kidneyfailure) was very painful. Apparently it containssome kind of alcohol that can irritate. Also I woke up at 5 am with cramp in my legs. I am sure it is he chemo thatis started to kick in. Had to go down to the ICU where a doctor was going to help me get a new needle. As almost every possible spot has been tried, my throut was next. Well, they did not find any spot there either, so it ended up with one on my right arm. After a couple of shots in that one, it finally broke down when I was to have the chemo. This time I went to surgery where one of the nurses helped me with a needle in my left hand. Needle number 11 for the last 10 days.Anyways,all that remains now is one single shot (at 3.30 am)
The chemo I have been getting is called MIME and consists of 4 different chemos (Ifosfamid, Etoposid, MEthotrexate, andMethyl-GAG)

Ifosfamid has a lot of common sidef effects, such as: fatigue, weakness, fever, infections, nausea, vomiting, loss ofhair, inflamation of the blader, blood in the urine, encefalopati (the less common sideffects also include hallucinations)

Etoposid, which I could get as 5 pills instead, also gives nausea, vomiting, loss of hair,
The methotrexate and methyl-gag I have no information on but I guess they are just as bad.
In addition then to the chemo I also get (mostly to cope with the sideffects): Allupurinol (preventing Gout), Omeprazol (preventing ulcers), Kytril (against nausea), Betapred (cortison), Fragmin (against bloodclots),Bactrim (enhancing immunesystem) and Uromitexan (against kidney failure).

Tomorrow I will go home at last. I am really looking forward coming home to something that at least resembles anormal life. So, despite the problems today, I am really feeling great. Only hours left now.

Inga kommentarer: