lördag 12 juli 2008

Inläggning

Kom in till St Göran igen. Läkaren konstaterade att jag såg mycket sämre ut och att han skulle ordna med en datortomografi. Fick sitta och vänta ett par timmar och gjorde sen datortomografin. Gick till baka till dagvården för att vänta på besked.

Fredrik berättade att det var Vena Cava Syndrome. Orsakad av någon form av massa på 5*5 cm i min bröstkorg. Den tryckte i princip ihop hela övre hålvenen vilket gjorde att blod från huvud, hals, bröst och armar inte kan ledas tillbaka till hjärtat. Jag skulle läggas in på medicinavdelningen och påbörja en dunderkur med kortison (32 tabletter per dag) samt daglig spruta för att minska risken för blodpropp. Vena Cava är bara symptomet, vad den här klumpen bestod av visste man inte, men trots att det bara är 1-2% risk att jag skulle få återfall av min
lymfkörtelcancer, så är det det man misstänker. Det hela kändes som en hård spark i magen.

Medicin avd 33 på St Göran är helt ok. Personalen är helt fantastisk. Det enda som jag kanske inte gillar är att det nästan bara är gamlingar och de flesta har leverproblem, så det är allt från "vanliga" människor till alkisar. Men oftast brukar man hitta någon eller några som är vettiga att prata med. Den här gången hamnade jag på en full sal. Mannen som låg bredvid mig var rätt dement och höll igång i stort sett hela natten så jag sov mest sittande i dagrummet den natten.

Det var rätt mycket att tänka på. Är det ett återfall, då är det stamcellstransplantation som gäller. Dvs månader på sjukhus, en riktigt grym cellgiftsbehandling, och oddsen något bättre än 50%. Försöker ändå hitta andra förklaringar (skador från katet, läckande cellgifter,...) vet inte om det bara är ett försök till förnekelse. Både Fredrik och överläkaren tycker det är osannolikt att det skulle vara ett återfall.

Torsdag. Enda sättet att ta reda på vad det är, är att göra en medianoskopi undersökning. Dvs under narkos gör man hål i halsen, går ner i luftstrupen med rör och kamera, jockar omkring lite här och var och plockar bitar från lymfkörtlar och förhoppningsvis även den här 5 centimetersklumpen.

Operationen ska göras på onsdag, dvs om en vecka. Jag får kvällspermis torsdag och sedan helgpermis.

Inga kommentarer: