måndag 10 november 2008

Skinnpannser


(English version below)

I en underkategori till gruppen “grumpy old men”, finns språkpoliserna. De som klagar på stavning, ordbruk, hatar Riks Förbundet för Sär Skrivning och avskyr nysvenska ord. Själv är jag nog varken bra på stavning eller grammatik och framförallt inte på användning av komma, och semikolon:, Men; jag kan tycka att det är rätt kul ibland med alternativ stavning.

Jag läste i lördagens DN att man för en tid sedan körde man Nutidsorientering i skolorna (i Stockholm?); stavningen i svaren brydde man sig inte om så länge de kunde tydas som korrekta. Således, på frågan om vilket livsmedel en stor butikskedja hade ompaketerat och ändrat bäst-före datum på, accepterades både svaren: Sköttfäch och shörtfärs. Likaledes på frågan vilken form av människoapor man funnit en avsevärt större population än man tidigare känt till, accepterades svaret Korillor, däremot inte Skinnpannser eller Rangtanger.

Man behöver dessutom varken kunna använda sig av punkt, komma och semikolon, och inte heller egentligen använda sig av dem. Det är bara att se på Elfride Jelineks andfådda och ohejdade ordrapande som renderat henne ett Nobelpris i litteratur.

Könnskap e Mackt! Men man behöver inte kunna stava till det.

Så, för att reta upp en ännu större del av befolkningen, kan jag bara konstatera att gårdagens huvudnyhet på TV4 nyheterna var att man nu utsett vilka 11 personer om under året varit bäst på att leka med en rund boll.

Det är väl ibland tur att man är sjuk, för ingen ger sig på en sjuk människa. Så, jag känner mig ganska säker när jag sitter här och provocerar resten av världens befolkning. Annat blir det väl när jag blir frisk igen. Då kommer fjollbollsspelande homeopater och nyandliga spökjägare att löpa gatlopp efter mig.

På sjuk-frisk skalan så förflyttar jag mig stadigt åt frisk-hållet. Det som är mest störande nu är hostan och att man har lite ont här och var. Allt som kan härledas till nya förstorade lymfkörtlar, men som logiskt, medicinskt och tidsmässigt inte kan vara det. Sen har jag dessutom nikotinabstinens förstås, och det gör inte saken bättre.

Men som sagt jag känner mig mycket bättre. Ska försöka ge mig ut i ruskvädret och få en nyttig promenad, bättre kondition och en flottig lunchpizza.



English Version

In a sub-category to the group of people we call “grumpy old men”, you can find the language police. Those are the ones always complaining about bad spelling, misuse of words and the use of foreign words. I am myself not very good at spelling, and even worse when it comes to using periods, commas, and semicolons. But I can find alternative spelling quite amusing sometimes.

I read in Saturday’s newspaper about the “Nutidsorientering” which is a quiz on news and current events, which they run in the schools in Stockholm. They did not request the answers to be correctly spelled. So, when asked what type of food had been re-packed in a large food store chain in Sweden, they accepted both the answer “minsed meet” and “minst met”. And also on the question about what kind of apes they had found a very large population of, they accepted the answer “Corrillas”, but not “Chinpansys” or “Rangatangs”.

But in general, do you really need to spell, or use semicolon correctly? Look at Elfride Jelinek, and her breathless and ridiculous use of a language. And still it got her the Nobel Prize.
Nolledge is Paouer, but you do not need to know how to spell it.

Also, to annoy an even larger part of the population, I saw that the top-news yesterday was that they have now decided which 11 people have been the best in Sweden this year to play with a round ball.

Sometimes it is a good thing to be sick. You do not attack a sick person. So I fell quite safe attacking everyone and everything. I guess when I get my health back I will have to look out for any football playing homeopaths or spiritual ghost hunters.

Day by day I am feeling better and better. I still go on and worry about my coughing and some aches and pains I have. First thought is always that it is a new lymph node that has grown. But logically/medically as well as time wise, it cannot be that. But still I worry. I guess I will do so for the next year or two. And also my nicotine withdrawal symptoms are getting worse, or maybe it is just that now I focus on them, before they hid behind all the other symptoms.

Anyways, I am feeling quite ok. I will try to get out, despite the dreadful weather, to get a healthy walk, build up my strength and get myself a big lunch pizza.

Inga kommentarer: