tisdag 11 november 2008

Dreadlocks


(English version below)

Idag fick jag ett samtal från min diabetesläkare. Vi hade kommit överens om att höras efter att resultaten från mina blodprover kommit. Alla värden såg mycket bra ut, inklusive blodsockret. Dock med undantag för kolesterolvärdet.

När jag fick diabetesdiagnosen, så insåg jag ju att mycket av livets goda var nu förbjuden frukt. Ingen mer sushi, pasta, wienerbröd, kakor, bullar, godis, färskpressad apelsinjuice, öl och så vidare. Däremot upptäckte jag snabbt att sådant som fläskkarré med gräddsås och smörstekta kantareller gav inget som helst utslag på blodsockret. Så, jag är nog ganska övertygad om att kolesterolen gått upp en del de senaste månaderna just av det skälet. Det man förlorar på karusellen får man ta igen på gungorna.

Så, nu inser man ju att man är inträngd i ett hörn, med endast en väg ut. Alternativet är att på sikt få blodproppar, hjärtinfarkt eller något annat hemskt. Så, med det i åtanke, så är det bara att inse. Det finns ingen återvändo, jag måste börja äta grönsaker. Som om man inte lidit nog.

Sagt och gjort. Jag åkte ner till affären och köpte lite runda gröna, runda röda, avlånga gula och en lång grön. Jag köpte också ett lite paket med Beccerel eller vad det nu hette. Jag har ännu inte kommit på vad jag ska göra med dessa saker. Jag har lagt dem i kylen tills jag kommer på något.

En god nyhet är dock att jag i morse när jag stod och borstade tänderna, såg att om jag ställde mig med ljuset kommandes snett bakifrån, så trodde jag mig kunna ana att mitt hår har börjat växa igen.

Eller, ja, hår och hår. Fjun är kanske en mer beskrivande term. Men om det som förra gången blir tjockare och mörkare, så kan jag nog till sommaren se mig själv i långa svarta dreadlocks.

English Version

This morning I got a phone call from my endocrinologist. We had agreed last week that we should have a talk when the results from my blood tests were ready. Everything looked great, even the blood sugar level looked great, apart from my cholesterol levels. They were far too high.

When I was diagnosed with diabetes, I realized that most of the things that I liked were now forbidden. No more sushi, pasta, cakes, candy, orange juice, beer and so on. But I soon discovered that things like pork chops with creamy gravy and butter fried mushrooms did not affect the blood sugar at all. I guess that my cholesterol values have increased the last couple of months just because of that.

So, now I realize I do not have any option any more, there is only one way out. The alternative would be to wait for some cardio vascular problems, a heart attack for example. So, with that I mind, I realized I had to do it. Start eating vegetables that is. As if I have not suffered enough.
So, I went done to the grocery store and bought some green things, some orange things, some read things and a box of Becquerel or whatever it is called (it is said to lower your cholesterol levels). Still I do not really know what to do with it all, so I have just stored it in the fridge until I come up with something.

Good news is that this morning when I was brushing my teeth, I discovered, that if I had the light coming from behind at a certain angle, I could see in the mirror that my hair has started to grow again. Well, hair is maybe exaggerating a bit; it is more kind of fluff. Anyways if it is anything like last time when it got darker and thicker, next summer I might have black dreadlocks.

“Every new day gives you another reason to smile”

1 kommentar:

Anonym sa...

Antar att det var Becel som du köpte. Det verkar inte vara någopt vidare att äta margarin. Ren och naturlig mat, tror jag själv på. En artikel här om Becel: http://www.kostdoktorn.se/becels-kolesterolturne-far-hard-lakarkritik

Viola