söndag 19 juli 2009

Drogade sköterskor


Expressen har upptäckt att det bland sjuksköterskor och annan sjukvårdspersonal finns sådana som tar droger. Visst är det lätt att få uppfattningen om att sköterskor står över oss vanliga människor när det gäller vällevnad och skötsamhet. Men jag tror faktiskt att de flesta sköterskor är vanliga människor, med fel och brister de med.

Jag kan heller inte påstå att just en drogad sköterska skulle vara det värsta tänkbara. Alkoholbruket bland militären (åtminstone sådan den tedde sig när jag gjorde lumpen), tycker jag nog är mer oroväckande, eller tunnelbaneförare som kör påtända, skolbusschauförer som är bakis. Det finns nog många människor vars brister, svagheter och felsteg kan vara nog så allvarliga. Jag förstår inte varför Expressen just väljer sköterskor.

Svenska Dagbladet skriver om Radiumhemmet som på grund av besparingskrav måste lägga ner musikterapin. Forskningsdirektören på Stockholms länsmuseum anser det beklagligt att man måste göra besparingar på kulturen i vården. Jag tycker nog inte att musik i vården (liksom kyrkopräster) är något som landstinget ska bekosta. Min cancerform faller inte under "onkologi" av någon, säkerligen vetenskaplig, anledning. Och jag antar att det är därför jag inte heller kan få någon musikterapi. Man får vara glad om man lyckas hitta en sådan där högtalarkudde till sängradion.

Artiklar: Expr1, Expr2, Expr3, Expr4

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja... vad hade man inte gjort utan radion på sjukhuset..

Kram Pys

Ps. Just nu går jag på morfin och jag är USK och nästan klar SSK.. jag är alltså en drogad person som arbetar inom vården.. :-D

Anonym sa...

Hitta du en kudde??? Jag hade inte ens nåt att koppla in till "radion"!!!! Åh 4 ynka TV-kanaler skulle de ha 40 spänn om dan för om man ville titta, fastän apparaterna var en gåva till avdelningen!!!! Skandal tycker jag!!!! Men vi kanske är för sjuka för att klaga på sådana småsaker??

David sa...

En gång hittade jag en kudde, men det var så dåligt ljud i den i alla fall.